Mansveld maakt afspraken voor decentralisatie spoor Limburg

Staatssecretaris, Wilma Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft maandag een convenant getekend voor de decentralisatie van de stoptreinen op het spoor tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard. Zij deed dat tijdens een werkbezoek aan Limburg. Daarnaast verrichtte Mansveld de starthandeling voor de elektrificatie van het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath.

Mansveld bezocht maandagochtend bedrijventerrein Tradeport Noord in Venlo en de toekomstige plaats van de nieuwe railterminal. Hier maakte ze met gedeputeerde Beurskens en wethouder Stephan Satijn van Venlo afspraken over de aansluiting van het hoofdspoor op de terminal. Daarna stapte ze in de trein en reisde ze over de Maaslijn naar Roermond.

Internationale verbindingen

Rijk en Provincie hechten veel belang aan goede OV-verbindingen tussen Nederland en het buitenland. De verbindingen met de regio Aken zijn van groot belang voor een sterkere economie in Zuid-Limburg en binnen de regio Parkstad Limburg en tussen de technologische topregio’s Zuid-Oost Nederland en Aken.

Het is de bedoeling dat vanaf december 2017 een nieuwe, rechtstreekse sneltrein van Maastricht, via Heerlen en Herzogenrath naar Aken rijdt binnen de nieuwe vervoersconcessie van de Provincie Limburg. Het spoor van Landgraaf naar de grens bij Herzogenrath wordt geëlektrificeerd, waardoor er elektrische treinen kunnen rijden in plaats van dieseltreinen.

Elektrificatie

Mansveld verrichtte bij station Landgraaf de starthandeling voor deze elektrificatie in aanwezigheid van de Limburgs gedeputeerde Patrick van der Broeck, Parkstad Limburg-bestuurder Richard de Boer, Karl Schultheis van de Duitse vervoersautoriteit Nahverkehr Rheinland en burgemeesters en wethouders van de betrokken Nederlandse en Duitse gemeenten, onder wie Marcel Philipp van Aken.

Limburg was al verantwoordelijk voor de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) en Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). Daar komen straks de gedecentraliseerde lijnen Roermond-Maastricht Randwyck en Heerlen-Sittard bij.

Aanbesteding

Op dit moment verzorgt de NS nog het treinverkeer op beide lijnen. Na een aanbesteding door de provincie kunnen er straks stoptreinen van een andere vervoerder rijden. NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s. De overgang naar decentralisatie bekrachtigde de staatssecretaris door de ondertekening van een convenant met gedeputeerde Van der Broeck.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.