Veolia, Limburg

Rijk betaalt mee elektrificatie van Maaslijn

De Nederlandse overheid betaalt mee aan de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Roermond. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu dinsdag bekendgemaakt tijdens een debat in de Tweede Kamer. De staatssecretaris wilde niet zeggen hoeveel geld er voor het project beschikbaar wordt gesteld. De Maaslijn, waar treinvervoerder Veolia op dit moment rijdt, is alleen nog maar geschikt voor dieseltreinen.

De bewindsvrouw beloofde daarover uiterlijk in september, maar mogelijk nog voor de zomer een besluit over te maken. De provincie Limburg, die wil meebetalen aan de elektrificatie van de spoorverbinding, wil dat de staatssecretaris snel duidelijk geeft omdat het in de provincie Limburg binnenkort wordt aanbesteed. De elektrificatie van de Maaslijn kost ongeveer 175 miljoen euro.

OV-concessie

De nieuwe concessie gaat in december 2016 in. Met ingang van die concessie worden er meer treinen ingezet op de Maaslijn om de te verwachte reizigersgroei op te vangen. Verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck gaf eerder al aan dat de treinen op deze spoorlijn in de ochtend soms zo vol zitten dat sommige reizigers niet mee kunnen reizen.

“Daarom willen we dat het Rijk op zeer korte termijn zekerheid geeft over medefinanciering van elektrificatie van de Maaslijn. We kunnen dat dan betrekken bij de nieuwe aanbesteding. Als we de reizigers op de drukste regionale spoorlijndienst van Nederland meer comfort willen bieden dan is dit het moment. Doen we dit niet dan is onze volgende kans pas in 2031 wanneer weer een nieuwe concessie van start gaat”, aldus de OV-gedeputeerde.

Lees ook:

PvE Limburg: meer treinen tussen Nijmegen en Roermond

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.