Groningen Spoorzone

Reageren op plannen Groningen Spoorzone

Om meer treinen van en naar het hoofdstation van Groningen te kunnen laten rijden, wordt het station de komende jaren flink onder handen genomen. Zo komen er meer sporen en perrons en wordt een nieuwe voetgangerstunnel aangelegd. De gemeente, de provincie, het Rijk, ProRail en NS hebben de handen ineengeslagen voor het plan Groningen Spoorzone. Inwoners van Groningen en andere geïnteresseerden kunnen tot en met maandag 2 juni reageren op de plannen.

Door de uitbreiding van het station is er geen ruimte meer voor het opstelterrein voor treinen aan de zuidkant van het station. Dat verhuist naar de gemeente Haren. Aan de zuidzijde van het hoofdstation kan de komende jaren een tweede, volwaardige hoofdentree van het station komen. Doordat het opstelterrein wordt verplaatst ontstaat er ruimte voor het ontwikkelen van de zuidzijde van het stationsgebied.

Doorgaande treinen

Het hoofdstation van Groningen is altijd een ‘kopstation’ geweest. Het was altijd het begin- of het eindpunt van een treinreis. Straks gaan er ook doorgaande treinen naar het station rijden. Zo rijden treinen vanuit Veendam vanaf 2020 bijvoorbeeld via de drie stations in de stad door naar Delfzijl (en andersom). En de treinen vanuit Roodeschool rijden straks door naar Nieuweschans/Leer.

In de nieuwe situatie telt het hoofdstation vier perronpleinen met zeven sporen waar treinen aankomen en vertrekken. De noordelijke drie sporen zijn bedoeld voor de regionale treinen van Arriva naar Leeuwarden, Roodeschool, Delfzijl, Winschoten/Bad Nieuweschans en Veendam. Op de zuidelijke vier sporen vertrekken en arriveren de treinen naar Zwolle.

Vierde spoor

Het traject tussen het Hoofdstation en station Europapark wordt helemaal viersporig. De huidige drie sporen zijn niet toereikend voor de nieuwe dienstregeling en de treinen die (leeg) tussen het hoofdstation en het nieuwe opstelterrein gaan rijden. Het vierde spoor gaat lopen vanaf de Esperantokruising tot en met station Europapark. Het vierde spoor wordt aangelegd in 2016-2017.

De geplande ingrepen aan de sporen maken het relatief eenvoudig om tegelijk ook een bustunnel en een fietstunnel onder de sporen aan te leggen. Op dit moment worden de mogelijkheden hiervan onderzocht. Ga naar de website van Groningen Spoorzone om te reageren op de plannen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.