Centraal Station, Utrecht, reizigers

Duurder treinkaartje in spits leidt niet altijd tot hogere reiskosten

NS kondigde onlangs te onderzoeken of de kosten van een treinkaartje in de spits kunnen worden verhoogd. Deze maatregel hoeft niet per definitie tot hogere reiskosten te leiden. Dat zegt adjunct-directeur Victor van den Berg van Mobility Card Services (MCS).

Van den Berg: “Veel organisaties hebben moeite om uit de OV-abonnementen het meest voordelige te kiezen. Onbeperkt reizen op een vast traject, tegen een vast bedrag per jaar, dat lijkt optimaal, maar dat is het niet. Zeker niet als je enige flexibiliteit wilt behouden. Bovendien betaal je dan ook voor de reizen die je niet maakt. Door slimme analysetechnieken, inzicht in het reisgedrag en kennis van het abonnementenaanbod te combineren, zijn besparingen van 25 procent op treinreizen eenvoudig haalbaar.”

Analyse reisgedrag

MCS kan met de nieuwe service Iris het reizen met de OV-chipkaart optimaliseren. Door het reisgedrag van medewerkers te analyseren, kan per persoon inzichtelijk worden gemaakt wat het meest voordelige reisproduct is. Hier worden flexibele werktijden of arbeidslocaties ook in meegenomen.

MCS regelt daarbij alle zaken die nodig zijn rondom woon-werkverkeer. Van pasaanvraag tot het daadwerkelijk laden van het reisproduct, financiële afhandeling en een servicedesk voor alle vragen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.