Reizigersorganisaties woedend over platleggen treinverkeer

Centraal station, Amsterdam

Reizigersorganisaties hebben geen begrip voor het grootschalig ontregelen van het treinverkeer in Noord-Holland dinsdagavond. Tienduizenden reizigers waren gestrand en en deel van hen zocht op eigen kosten ander vervoer. Tot laat in de avond hadden reizigers last van uitgevallen treinen en liepen er mensen op stations te zoeken naar een trein die hun wel thuis kon brengen. 

Spoorbeheerder ProRail legde in de avondspits het treinverkeer in Noord-Holland boven de lijn Leiden-Amsterdam grotendeels stil. De oorzaak was een technische storing waardoor de verkeersleiding in Alkmaar niet meer kon bellen met machinisten.

Volgens ProRail kunnen er geen treinen rijden als er een telefoonstoring is. “We kunnen bij storingen als gisteren en vandaag helaas niet terugvallen op normale mobieltjes. Als er zich een gevaarlijke situatie voordoet, waarbij bijvoorbeeld kinderen te dicht bij het spoor spelen of een trein ontspoort, moet dit direct gemeld worden. Een noodoproep moet dan direct naar alle treinen in dit gebied kunnen worden verstuurd. Met één druk op de knop zijn dan alle treinen in het betreffende gebied ingelicht. Zonder dit noodoproep-systeem rijden treinen niet”, aldus de spoorbeheerder.

Afwikkeling treinverkeer

De reizigerorganisaties denken daar anders over. “Voor een veilige afwikkeling van het treinverkeer is dit telefooncontact niet onmisbaar. Daar zijn van oudsher de seinen voor. De opvolging van seinopdrachten door de machinisten wordt gecontroleerd door de automatische treinbeïnvloeding (ATB)”, zo zegt Rover in een reactie. De reizigersorganisatie zegt het ‘overdreven’ te vinden dat het treinverkeer in een groot gebied is stilgelegd omdat verkeersleiding en machinisten niet met elkaar kunnen bellen.

Ook Maatschappij Voor Beter OV is van mening er anders omgegaan had moeten worden bij de treinstoring. “Het telefoonwerk GSM-R zou van belang zijn voor de spoorwegveiligheid, maar is dat niet. De veiligheid op het spoor wordt in ons land geregeld door borden en seinen langs de baan, meestal aangevuld met het ATB-systeem.”

Veiligheid

Maatschappij Voor Beter OV wijst er op dat het treinverkeer ook stilgelegd kan worden met een kortsluitlans. Door gebruik van die lansen springen de seinen op rood en kunnen gevaarlijke situaties worden vermeden.

Rover spreekt van een fixatie op “een absoluut maximale veiligheid ten koste van alles”. “Het is dezelfde, haast maniakale focus op veiligheid die er sinds begin dit jaar toe leidt dat ProRail buiten de afgesproken onderhoudsuren het treinverkeer vaker dan ooit plat legt voor spoedreparaties”, vindt de reizigersorganisatie.

Kosten

Dit jaar gebeurde het volgens Rover al meer dan 70 keer dat drukke trajecten in de spits platgelegd werden voor spoedoperaties. Rover wil dat NS als eerste aanspreekpunt voor klanten ruimhartig omgaat met compensatievragen van reizigers die kosten hebben gemaakt voor bus of taxi. NS dient die kosten bij ProRail neer te leggen, zo meent Rover.

Lees ook:

Treinverkeer lange tijd plat vanwege storing GSM-R

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.