Treinverkeer lange tijd plat vanwege storing GSM-R

Verkeersleidingspost Amsterdam

Vanwege storingen in het communicatiesysteem voor het spoor GSM-R is het treinverkeer in een deel van Noord-Holland en rondom Den Haag dinsdagavond en woensdagochtend uitgevallen. Bij de verkeersleidingspost in Den Haag werd dit veroorzaakt door een algemene storing in het KPN-netwerk. In Alkmaar, van waaruit de treinen in Noord-Holland worden aangestuurd, was er een probleem met de telefooncentrale van de verkeersleidingspost. In beide gevallen was het niet mogelijk om via het GSM-R systeem met de treinen te communiceren. Hoewel het GSM-R systeem dubbel is uitgevoerd, was het niet direct mogelijk om terug te vallen op de tweede verbinding. Hoe dit kon gebeuren, is nog onduidelijk.

Volgens ProRail kunnen er vanuit veiligheidsoverwegingen geen treinen rijden als er een storing is in het GSM-R netwerk. Woordvoerder Jouke Schaafsma: “Als er zich een gevaarlijke situatie op het spoor voordoet, dan wordt dit direct gemeld aan alle treinen in het desbetreffende gebied. Met één druk op de knop kan de treindienstleider via het GSM-R netwerk een noodoproep naar alle treinen maken.”

Treindienstleider

“We kunnen bij storingen als gisteren en vandaag niet terugvallen op normale mobieltjes, want de treindienstleider heeft niet alle mobiele nummers van de machinisten. Bovendien kun je via een normale mobiele verbinding problemen hebben met het bereik. De treindienstleider kan direct het treinnummer intoetsen, waarbij hij niet afhankelijk is van welke machinist er op dat moment rijdt”, aldus Schaafsma.

“Bij de ontsporing van de goederentrein in Borne heeft bijvoorbeeld de machinist van een tegemoetkomende trein gesignaleerd dat er iets misging. Doordat deze machinist een noodoproep maakte, werd de goederentrein stilgezet”, zo vervolgt de woordvoerder.

Reizigers

Reizigersorganisaties hebben er weinig begrip voor dat het treinverkeer werd platgelegd. Tienduizenden reizigers in Noord-Holland waren dinsdagavond urenlang gestrand en en deel van hen zocht op eigen kosten ander vervoer. Rover en Maatschappij Voor Beter OV menen dat voor een veilige afwikkeling van het treinverkeer het telefooncontact niet onmisbaar is.

Maatschappij Voor Beter OV vindt dat ProRail anders had moeten omgaan met de storing in het communicatiesysteem. “Het telefoonwerk GSM-R zou van belang zijn voor de spoorwegveiligheid, maar is dat niet. De veiligheid op het spoor wordt in ons land geregeld door borden en seinen langs de baan, meestal aangevuld met het ATB-systeem”, aldus Maatschappij Voor Beter OV.

Treinverkeer

Maatschappij Voor Beter OV wijst er op dat in geval van nood het treinverkeer ook stilgelegd kan worden met een kortsluitlans in die in de cabine van de trein aanwezig is. Het gaat hierbij om een kabel met twee magneten die de machinist op het spoor kan plaatsen. Daarmee kan hij een deel van een baanvak blokkeren, zodat er geen ander treinverkeer kan komen. Daarbij springen de seinen rondom dit baanvak op rood.

Het nadeel van dit type kortsluitlans is echter dat de machinist het spoor in moet gaan om de kabel te plaatsen. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Er bestaan ook kortsluitlansen die permanent in het spoor liggen en op afstand kunnen worden ingeschakeld. Het is ook mogelijk om deze vanuit de cabine van de trein in- of uit te schakelen.[partner dualinventive]

Lees ook:

Reizigersorganisaties woedend over platleggen treinverkeer

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.