Arriva, trein

Arriva rust treinen uit met frontcamera’s

Arriva gaat haar treinen met een zogeheten frontcamera uitrusten. Zij doet dat bij de treinen die op de Vechtdallijn, in de regio Achterhoek Rivierenland en op de MerwedeLingenlijn rijden. De camera wordt in de cabine geplaatst en neemt waar wat de machinist ook ziet. De beelden kunnen direct door de politie worden bekeken en zo kan sneller worden vastgesteld wat de oorzaak van de calamiteit is. Arriva verwacht dat door de frontcamera’s de dienstregeling na een calamiteit sneller kan worden hervat.

De beelden dienen daarnaast ook voor ondersteuning bij opleidingsdoeleinden. “De beelden kunnen, naast bevoegde medewerkers van Arriva, alleen uitgelezen worden door de politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport”, aldus Arriva.

Analyse en schade-afhandeling

Arriva heeft al ervaring met het gebruik van frontcamera’s op alle bussen die in het openbaar vervoer rijden. Deze beelden worden volgens de vervoerder met name gebruikt voor analyse van verkeersongevallen en schade-afhandeling. In de spoorwereld zijn dergelijke frontcamera’s tot op heden nog nooit toegepast.

In totaal worden er 28 frontcamera’s op treinen die op de Vechtdallijn rijden geplaatst, 48 in de regio Achterhoek Rivierenland en 20 op de MerwedeLingelijn. Zowel op de voor- als achterkant van de treinen komt een camera. Naar verwachting zijn alle Arriva-treinen eind 2014, begin 2015 met deze camera’s uitgerust.

Bekijk de beelden van een camera op een trein in Frankrijk:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva rust treinen uit met frontcamera’s | OVPro.nl
Arriva, trein

Arriva rust treinen uit met frontcamera’s

Arriva gaat haar treinen met een zogeheten frontcamera uitrusten. Zij doet dat bij de treinen die op de Vechtdallijn, in de regio Achterhoek Rivierenland en op de MerwedeLingenlijn rijden. De camera wordt in de cabine geplaatst en neemt waar wat de machinist ook ziet. De beelden kunnen direct door de politie worden bekeken en zo kan sneller worden vastgesteld wat de oorzaak van de calamiteit is. Arriva verwacht dat door de frontcamera’s de dienstregeling na een calamiteit sneller kan worden hervat.

De beelden dienen daarnaast ook voor ondersteuning bij opleidingsdoeleinden. “De beelden kunnen, naast bevoegde medewerkers van Arriva, alleen uitgelezen worden door de politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport”, aldus Arriva.

Analyse en schade-afhandeling

Arriva heeft al ervaring met het gebruik van frontcamera’s op alle bussen die in het openbaar vervoer rijden. Deze beelden worden volgens de vervoerder met name gebruikt voor analyse van verkeersongevallen en schade-afhandeling. In de spoorwereld zijn dergelijke frontcamera’s tot op heden nog nooit toegepast.

In totaal worden er 28 frontcamera’s op treinen die op de Vechtdallijn rijden geplaatst, 48 in de regio Achterhoek Rivierenland en 20 op de MerwedeLingelijn. Zowel op de voor- als achterkant van de treinen komt een camera. Naar verwachting zijn alle Arriva-treinen eind 2014, begin 2015 met deze camera’s uitgerust.

Bekijk de beelden van een camera op een trein in Frankrijk:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.