Veolia, Limburg

Elektrificatie regionale spoorlijn Maaslijn gaat door

Staatssecretaris Wilma Mansveld trekt 30,25 miljoen uit voor de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. Ook neemt het Rijk de extra kosten van 31,2 miljoen euro voor beheer en onderhoud van het gehele spoor voor haar rekening. Daarmee is het besluit tot elektrificatie van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond definitief. Met behulp van de elektrificatie is het naar verwachting ook mogelijk om een sneltrein te laten rijden. Deze sneltrein stopt op minder stations en levert een reistijdwinst van een half uur op.

De provincie Limburg steekt zelf 35,75 miljoen euro in de bovenleiding die in 2020 gereed moet zijn. De totale kosten voor de elektrificatie zijn ongeveer 99 miljoen euro. Een deel van het bedrag moet ook worden betaald door de andere regio’s. Deze elektrificatie maakt onderdeel uit van een totale investering van ongeveer 175 miljoen euro in de Maaslijn.

Snellere verbindingen

Gedeputeerde Patrick van der Broeck: “Met een elektrische Maaslijn kunnen we de reiziger meer en snellere verbindingen bieden. Naast een bovenleiding investeren we ook in infrastructurele verbeteringen bij Roermond, Cuijck en Grubbenvorst (station Greenport Venlo). Dat doen we samen met het Rijk, de provincies Noord-Brabant en Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen.”

De Maaslijn is de drukst bereden regionale spoorlijn van Nederland. Nu gebeurt het regelmatig dat de trein vanwege de beperkte capaciteit reizigers moet achterlaten op het perron. Elektrificatie zorgt ervoor dat er meer treinstellen worden ingezet, waardoor er meer reizigers kunnen meereizen. Gedeputeerde Patrick van der Broeck: “Elektrificatie maakt het niet enkel mogelijk om meer treinstellen in te zetten, maar biedt ook in het oog springende voordelen op gebied van reizigerscomfort, milieubelasting en geluidsoverlast. Elektrificatie werkt sneller en zal zich op termijn, vanwege de besparing op dieselverbruik, duurzaam terugverdienen.”

Groei

Volgens gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant hebben ook Brabantse reizigers profijt van de snellere verbinding op de Maaslijn. “Zeker het Brabantse deel van de Maaslijn is drukbezet en een verbetering van de verbinding biedt volgens ons volop mogelijkheden voor verdere groei in de toekomst. Dat is ook de reden dat wij als provincies stevig hebben gelobbyd voor elektrificatie van deze succesvolle verbinding. Ik ga voorstellen om het Brabantse deel van 17,2 miljoen euro ook beschikbaar te stellen.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.