NS, trein, Utrecht, Centraal Station

‘Spoor van de toekomst geen NS-aangelegenheid’


Het spoor van de toekomst is geen NS-aangelegenheid, maar is gebouwd op samenwerking met partners in de keten. Dit is ook de essentie van de nieuwe NS-strategie. Dat zei Maurice Unck, directeur Communicatie en Strategie bij NS, donderdag op de Dag van de Rail in de Brabanthallen in Den Bosch. ”We moeten onze belangen aan de kant zetten voor de reiziger.”

Unck is op 1 april als directeur Communicatie en Strategie bij NS gestart. In de nieuwe strategie van de spoorvervoerder heeft iedere directeur zijn eigen prioriteitsdossier. ”Mijn functie is om de stem van de reiziger een plek te geven in de bedrijfstrategie. Spoorvervoerders moeten hun eigen belangen aan de kant zetten voor de reizigers”, aldus Unck. In het nieuwe Executive Committee waar Unck deel van uitmaakt zijn de hoofddirectie en de directeuren van de bedrijfsonderdelen in maart van dit jaar samengevoegd.

Omslag

“Vroeger bedoelden we met we moeten samenwerken nog wel eens: jullie doen wat wij zeggen”, zo sprak de directeur de andere vervoerders toe. Maar nu is volgens Unck een andere tijd aangebroken. De omslag bij NS om beter te samen te werken met andere vervoerders komt geheel niet voort uit eigen beweging. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft via de nieuwe hoofdrailnet-concessie afgedwongen dat de spoorvervoerder meer gaat samenwerken met andere OV-bedrijven. 

”NS wil samen met u de harten van de reiziger winnen. Het staat ook in de concessie dat dat moet. We moeten mild zijn naar elkaar toe”, zo luidde de oproep van Unck.

Het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem behoort volgens Unck ook tot een van de mogelijkheden. De NS voert daarover op dit moment gesprekken met Connexxion. De directeur Communicatie en Strategie gaf verder aan er ook positief tegenover te staan om cijfers van prestaties per lijn te delen. Dit is een lang gekoesterde wens van regionale overheden. ”Als we het niet zelf doen, dan krijgen we het wel opgelegd”, aldus Unck.

Systeemwijziging

Verder bevestigde de NS’er de uitspraak van Timo Huges dat het spoorbedrijf aan een systeemwijziging in het OV-chipsysteem werkt, waarbij reizigers niet meer tussentijds hoeven in- en uit te checken als zij met verschillende vervoerders reizen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

NS-directeur vindt alléén inchecken beter voor reiziger

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.