Papieren treinkaartje, korting, NS

Afschaffing papieren treinkaartje leidt tot veel klachten

NS geeft vanaf woensdag 9 juli geen papieren treinkaartjes meer uit en vanaf die datum kan op het spoor ook alleen nog maar met de OV-chipkaart gereisd worden. Volgens het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, is deze overgang op een aantal punten onvoldoende voorbereid. De organisatie krijgt de laatste weken veel klachten. Deze komen vooral van abonnementhouders, de vaste klanten van het openbaar vervoer.

Gebruikers van een Voordeelurenkaart worden volgens het OV loket soms in een onmogelijke positie gebracht als ze een deel van hun reis in de spits en een deel buiten de spits reizen. Met een Voordeelurenkaart kan buiten de spits met 40 procent korting gereisd kan worden.

Als ze een deel in de spits en een deel buiten de spits reizen moeten ze volgens het OV loket de trein verlaten, met hun OV-chipkaart op het perron uitchecken en weer inchecken en vervolgens maar hopen dat de trein intussen niet is vertrokken. Dat laatste is overigens vaak wel het geval volgens de ombudsman. Deze reizigers kochten voorheen twee papieren kaartjes: één voor het traject dat ze tijdens de spits gingen reizen (vol tarief) en één voor het traject buiten de spits (daltarief).

Klachten

Het OV loket vindt de nieuwe methodiek klantonvriendelijk en niet passen in een geautomatiseerd systeem, dat in staat zou moeten zijn om precies te bepalen welke trajecten een reiziger in en buiten de spits heeft afgelegd. Eerder maakte het OV loket al bezwaren tegen een vergelijkbare gang van zaken voor reizigers met een zogeheten NS-Business Card.

Veel klachten komen er bij het OV loket ook binnen over nieuwe tarieven die het gevolg zijn van het afschaffen van het papieren treinkaartje. Op 9 juli vervalt namelijk ook de bekende maandtrajectkaart, waarmee reizigers op een bepaald NS-traject vrij kunnen reizen. Dit abonnement wordt vervangen door een nieuwe abonnementsvorm (Traject Vrij), die echter vaak aanzienlijk (soms meer dan 20 procent) duurder uitvalt.

Abonnement

NS wijst erop dat reizigers met deze nieuwe abonnementsvorm nu buiten het gekozen traject met 40 procent korting kunnen reizen, maar veel reizigers blijken daarvan nooit gebruik te maken. Zij worden dus feitelijk geconfronteerd met een forse prijsverhoging, aldus het OV loket.

Tenslotte komen er bij het OV loket klachten binnen over de gang van zaken tijdens de definitieve overgang van papier naar volledig digitaal (OV-chipkaart). Vooroplopend op de wijzigingen is NS de kaartautomaten op stations aan het aanpassen. Dit betekent dat bij veel automaten al geen papieren kaartjes meer gekocht kunnen worden. Vaak is niet duidelijk waar de automaten te vinden zijn die nog wel papieren kaartjes afleveren. Het OV loket noemt deze benadering ‘niet klantvriendelijk’. “Een betere optie was geweest tot het einde toe met twee systemen te blijven werken”, aldus de ombudsman voor beter openbaar vervoer.

Reizigers

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV zegt fel gekant te zijn tegen de afschaffing van het papieren vervoersbewijs voor de trein en dat deze deels wordt vervangen door deze eenmalige OV-chipkaarten, waarvoor reizigers een toeslag van één euro dienen te betalen.

“Dit is de zoveelste bevestiging van de stellingname dat de OV-chipkaart in de praktijk volledig is ingericht om de vervoerders van dienst te zijn, en dat alle problemen worden afgewenteld op de reizigers”, aldus de reizigersorganisatie.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Afschaffing papieren treinkaartje leidt tot veel klachten”

Rijkert Knoppers|01.07.14|11:13

Het is al verontrustend genoeg dat er veel klachten komen van de vaste klanten van het OV. Dit terwijl zij toch ervaringsdeskundigen zijn! Hoe moet het dan met al die mensen die slechts sporadisch van de trein gebruik maken? Ook voor reizigers kan de Ov-chipkaart voordelen hebben, maar de radicale afschaffing van het papieren kaartje werkt alleen maar drempelverhogend voor (potentiële) treinreizigers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.