Reisinformatie

NS moet brondata vrijgeven voor meten vervoersprestaties

NS dient alle data realtime en open ter beschikking te stellen voor onder andere ontwikkelaars. De Tweede Kamer wil dat dit in de nieuwe vervoersconcessie wordt opgenomen. Verder moet de spoorvervoerder klantoordelen voortaan onafhankelijk uitvoeren via de OV-Klantenbarometer. Een motie van Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie met deze strekking is dinsdag aangenomen.

NS stelt nu via een API (application programming interface) data beschikbaar, maar deze gegevens zijn bewerkt en kunnen daarom bijvoorbeeld niet worden gebruikt voor het meten van vervoersprestaties.

Brondata

In de motie staat dat de brondata van reisinformatie, vervoerprestaties en tarieven real-time beschikbaar moeten worden gesteld als open data zodat een ieder met deze gegevens toepassingen kan ontwikkelen. Daardoor wordt het mogelijk om handige reisapps te ontwikkelen en krijgen reizigersorganisaties en politici meer inzicht in de prestaties van NS per traject.

Ook moet NS gaan meedoen aan de OV-Klantenbarometer. Momenteel meet NS zelf de klantoordelen terwijl de andere vervoerders gebruik maken van de klantenbarometer. “Door bij de klantenbarometer aan te sluiten worden prestaties van vervoerders beter vergelijkbaar en kan NS niet meer verweten worden dat de slager zijn eigen vlees keurt”, aldus de ChristenUnie.

Motie

Voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV: “Het is treurig dat er een Kamermotie voor nodig is om de spoorsector zo ver te krijgen dat deze informatie wordt gedeeld.” Spithorst pleit voor meer openheid in de spoorsector. “Door openheid wordt het veel beter mogelijk om de werkelijk geleverde prestaties van vervoerders te meten. Dat is handig voor de opdrachtgevers, zoals provincies en de staatssecretaris, maar ook voor andere betrokkenen.”

“Een gemeentebestuur kan zien hoe vaak de treinen naar de stad in kwestie uitvallen. Schiphol kan zien hoe vaak het gebeurt dat treinen het vliegveld met vertraging bereiken. Reizigersorganisaties kunnen dan zien of de treinen wel uit het afgesproken aantal treinstellen bestaan”, aldus Spithorst. “Er kan dan direct een verband worden gelegd tussen door reizigers met een app ingestuurde klachten en de lengte van de trein of metro. Voor al die mooie dingen is het beschikbaar zijn van alle broninformatie een voorwaarde”, zo vervolgt hij.

Lees ook:

Openheid nodig voor eerlijke beoordeling kwaliteit van OV

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “NS moet brondata vrijgeven voor meten vervoersprestaties”

Garratt Fan|08.07.14|16:32

Deze motie is discriminerend. Andere OV- en/of spoorbedrijven worden hiertoe niet gedwongen en zonder die informatie is die van NS volstrekt waardeloos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.