Hauptbahnhof, Bremen

17 miljoen euro voor snelle spoorverbinding Groningen-Bremen

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu reserveert 17 miljoen euro voor de grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Groningen – Leer / Bremen. Met de verbinding wordt de reistijd voor treinreizigers tussen Groningen en de Duitse steden teruggebracht tot minder dan twee uur. Nu duurt een treinreis tussen Groningen en Bremen nog twee uur en drie kwartier.

Mansveld: “Door de reistijd te verkorten, brengen we Groningen en de Duitse steden dichter bij elkaar. Inwoners van beide landen kunnen zo bijvoorbeeld makkelijker aan het werk in het buurland.” Het provinciebestuur van Groningen, dat zelf 85 miljoen euro reserveert voor de aanleg van de verbinding, vroeg eerder om een bijdrage uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport project ‘Grensoverschrijdend Spoorvervoer’.

Reservering

Gedeputeerde Mark Boumans is blij met de reservering van het ministerie: “Met het verbeteren van de treinverbinding willen we de uitwisseling van werk, studie en recreatie tussen beide gebieden mogelijk maken. Een investering in deze verbinding geeft een enorme impuls aan beide regio’s en in het verlengde daarvan een goede verbinding tussen de metropolen Amsterdam en Hamburg. De bijdrage van het ministerie helpt ons verder dit doel te verwezenlijken.”

Een kwalitatief betere en rechtstreekse spoorlijn zal ervoor zorgen dat deze verbinding voor veel reizigers tussen Groningen en Bremen de aantrekkelijkste wordt. De trein kan zo ook op dit traject het duurzame alternatief voor de auto worden.

Varianten

Om daadwerkelijk aanspraak te kunnen maken op het gereserveerde bedrag, moet de provincie voor 1 juli 2016 duidelijk maken wat de grootste problemen zijn met de huidige spoorverbinding, welke varianten voor de aan te leggen verbinding onderzocht zijn, wat de kosteneffectiviteit is en hoe de kosten over beide landen verdeeld kunnen worden. Om de treinverbinding te verbeteren zijn er met name aan het Duitse deel van de spoorlijn veel aanpassingen nodig.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat de provincie ondersteunen bij het vinden van draagvlak en financiering in Duitsland. Ook gaat het ministerie samen met ProRail, NS en regionale vervoerders onderzoeken hoe de belangrijkste stations die binnen het traject vallen op de spoorlijn kunnen worden aangesloten.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.