NS rijdt aankomende herfst met langere treinen

volle trein, NS, drukte, reizigers

NS gaat in de herfst van dit jaar dertig procent van de treinen verlengen. Dit heeft de spoorvervoerder aan de consumenten­organsaties in het Locov laten weten. Reizigersorganisatie Rover ontving vorig in de herfst een recordaantal klachten over volle treinen. Er kwamen toen ruim drieduizend klachten binnen over volle treinen. Daarnaast hadden reizigers last van werkzaamheden en bleek de planning van NS te krap.

NS heeft nu besloten de komende herfst flink uit de reserves te putten en 30 procent van de spitstreinen te versterken. Daarvoor worden in totaal 19 DDAR-treinstellen weer terug in dienst genomen. Daarnaast worden diverse Sprinters rond Amsterdam en Schiphol, de Flevolijn, treinen vanuit Arnhem, Amersfoort, Groningen en Leeuwarden richting de Randstad, de Intercity Leiden – Utrecht en de Intercity Amsterdam-Haarlem-Rotterdam-Dordrecht verlengd. Buiten de Randstad worden onder meer de trajecten Nijmegen – Den Bosch en Zwolle – Roosendaal versterkt.

Extra zitplaatsen

NS biedt in de herfst op de drukste momenten in de ochtend- en avondspits zesduizend meer zitplaatsen dan vorig jaar. NS benadrukt echter ook rekening te houden met staanplaatsen. Vooral de SLT-sprinters, die gemaakt zijn om veel reizigers staand te vervoeren, leveren volgens Rover altijd veel klachten op.

Vorig jaar waren er meerdere storingen op het spoor. Storingen en vertragingen hebben veel invloed op de treincapaciteit, omdat de juiste treinen vaak op de verkeerde plek terecht komen en de reizigersstromen zich ophopen.

Proef

NS belooft dat wanneer deze situatie zich dit jaar voordoet NS-personeel de situatie zoveel mogelijk via de omroep zal uitleggen. Om vertragingen door gladheid te voorkomen gaat de vervoerder dit jaar bovendien een proef starten met een laserbehandeling van het spoor, naar voorbeeld van een eerdere proef in het Verenigd Koninkrijk.

Rover roept reizigers een te korte en te volle trein te melden via het meldpunt www.volletreinen.nl.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.