Recordaantal klachten OV loket door verdwijnen papieren treinkaartje

Papieren treinkaartje, korting, NS

De maanden april tot met juni 2014 vormden het drukste tweede kwartaal in de bestaansgeschiedenis van het OV loket. Grote boosdoener is het afschaffen van het papieren treinkaartje per 9 juli waar de klachten op vooruit liepen.

Traditioneel is het tweede kwartaal nooit de periode waarin de meeste klachten binnenkomen over het openbaar vervoer, maar de aanloop naar het afschaffen van het papieren treinkaartje zorgde voor veel onrust bij reizigers. Het OV loket ontving dit jaar in het normaal zo rustige kwartaal dan ook maar liefst 1.645 klachten.

Afschaffing papieren treinkaartje

Veel reizigers zagen in het voorjaar al op tegen het afschaffen van het papieren treinkaartje en het daarmee samenhangend aanpassen of afschaffen van verschillende producten en abonnementen (zie ook de top 10 van klachten sinds het afschaffen van het papieren kaartje).

Incidentele reizigers klaagden over de het minimale instapbedrag van €20, houders van een voordeelurenabonnement klaagden erover niet langer tijdens na 9 uur met korting te kunnen reizen zonder verplicht tussendoor inchecken en trajectkaarthouders klaagden over het nieuwe en duurdere Traject Vrij. Ook veel andere reizigers zagen hun abonnement of reis duurder worden, onder meer door de toeslag op de wegwerpchip en maar ook nog door het invoeren van regionale tarieven per 2 april.

Tarieven

“Weinig dienstverlenende bedrijven zullen op het idee komen hun tarieven binnen een paar maanden drie keer aan te passen”, stelt het OV loket in de rapportage over het tweede kwartaal.

“Treinreizigers werden geconfronteerd met tariefsaanpassingen op 2 april, op 25 juni en op 9 juli. Vanuit het oogpunt van de betrokken bedrijven is dit wellicht logisch, vanuit het oogpunt van de meeste klanten onbegrijpelijk”.

Download hier de rapportage van het OV loket.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.