NS boekt 133 miljoen euro nettowinst in eerste half jaar

DDZ, intercitytrein, NS

NS heeft in het eerste half jaar van 2014 een nettowinst van 133 miljoen euro behaald. In dezelfde periode in 2013 boekte het spoorbedrijf nog een verlies van 76 miljoen euro. De nettowinst is vooral een gevolg van incidentele posten. Ook nemen meer consumenten de trein en de bus. De bedrijfsopbrengsten stegen het eerste half jaar met 94 miljoen euro door meer opbrengsten uit het trein- en busvervoer. Op de zakelijke markt zag NS nauwelijks een groei.

De bedrijfslasten vallen lager uit dan in 2013. Dat wordt veroorzaakt door een vrijval van voorzieningen onder meer vanwege de afwikkeling van het V250-dossier met fabrikant AnsaldoBreda.

Vooruitzichten

Financieel directeur Engelhardt Robbe van NS: “Voor heel 2014 verwachten we dat de resultaatsverbetering zich doorzet, al is dit dus vooral door eenmalige posten. De vooruitzichten voor 2015 zijn minder positief door hogere lasten als gevolg van de nieuwe concessie. Mede gelet op de noodzakelijke investeringen in materieel zal NS dan ook onverminderd op de kosten moeten letten en door moeten gaan met het ingezette resultaatsverbeteringsprogramma.”

NS scherpte begin dit jaar haar strategie aan waarin ‘eenheid, eenvoud en eigenaarschap’ centraal staan. Naast het streven naar betere samenwerking in de spoorsector vereenvoudigde NS haar topstructuur waardoor de leiding dichter op de reiziger en de operatie is komen te zitten.

Verbeteringen

Ook zijn er verbeteringen voor de reiziger doorgevoerd zoals de aanpak van minder presterende lijnen en het inzetten van extra treinstellen. Ook komende herfst belooft NS extra treinstellen in te zetten.

Directeur Timo Huges van NS: “Als het gaat om eigenaarschap ben ik trots op de vele honderden NS-medewerkers die vrijwillig hielpen opruimen tijdens de schoonmaakstaking. Ook bij de volledige overgang op de OV-chipkaart hielpen veel kantoorcollega’s op de stations. Op de ingeslagen weg van eenvoud, eenheid en eigenaarschap gaan wij de komende jaren door. Dit alles met een duidelijke focus op waar het beter kan en moet voor de reiziger.”

Punctualiteit

Ook nam volgens het spoorbedrijf de reizigerspunctualiteit toe. In het eerste half jaar van 2014 kwam 93,3 procent van de treinen op tijd aan tegenover 90,4 procent in het eerste half jaar van 2013. De ontwikkeling van de klanttevredenheid over het eerste half jaar van 2014 was als geheel gezien positief, maar beleefde in april en mei een duidelijke dip vanwege de wekenlange stakingsactie van het schoonmaak-personeel van de treinen.

Verder is NS bezig met de aanschaf van nieuwe sprinters en intercity’s. “De lessen uit het Fyra-dossier, zoals de inzet van bewezen technologie en integrale aansturing van de projecten, worden hierbij nadrukkelijk betrokken”, aldus de spoorvervoerder. In afwachting van de nieuwe sprinters worden komend jaar in totaal 18 oudere dubbeldekkers van het type DDAR na een kleine technische revisie tijdelijk weer in dienst genomen.

Abellio

Verder meldt het spoorbedrijf dat dochterbedrijf Abellio na de eerdere concessieverlenging voor Northern Rail ook de concessie voor Abellio Greater Anglia in het Verenigd Koninkrijk met ruim twee jaar heeft weten te verlengen.

Bekijk hier het gehele halfjaar-verslag.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.