NS krijgt half jaar voor terugdringen uitval Intercity Direct

Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS

De uitval van de Intercity Direct, de vervanger van de Fyra, is gestegen van 4,4 procent in het eerste kwartaal van dit jaar, naar 7,8 in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van ProRail en NS. In juni was de uitval 6,5 procent, in juli zelfs 9,8 procent. In juli was dit hoge percentage deels te wijten aan een ongeluk waarbij een vrachtwagen op het spoor terechtkwam. Als NS het hoge uitvalspercentage niet binnen een half jaar terugbrengt, dan gaat staatssecretaris Mansveld de spoorvervoerder vragen om extra verbetermaatregelen te nemen. Volgens D66 gaat dit niet ver genoeg.

De oorzaken van de hoge uitval van de Intercity Direct-treinen liggen volgens Mansveld onder meer aan het intensief gebruik van het huidge materieelpark om de hoge frequenties ook zonder nieuw materieel te realiseren. “Dit heeft geleid tot extra slijtage, hogere storingsgevoeligheid en helaas ook tot meer uitval”, schrijft de staatssecretaris. Ook is materieel uit de bijsturingsreserve ingezet om tijdens de spits extra treinen te rijden tussen Amsterdam en Rotterdam.

Storingen

Daarnaast was een deel van de uitval te wijten aan storingen in de infrastructuur en externe factoren zoals ongevallen en spoorlopers. Ook verstoringen op andere delen van het Nederlandse spoor speelden een rol in de hoge uitval van de treinen. Ook de uitval van de Beneluxtrein, de intercity tussen Den Haag en Brussel, steeg van 3,4 procent in 2013 tot 4,5 procent de eerste zes maanden van dit jaar.

NS en fabrikant Bombardier werken aan een uitgebreid analyseprogramma om de prestaties van de locomotieven van de Intercity Direct verder te verbeteren. Ook is NS gestart met een revisieprogramma om de prestaties van de rijtuigen te verbeteren. Daarnaast ondersteunt ProRail NS door preventief te sturen op reductie van storingen op de hogesnelheidslijn. Dit heeft er volgens de staatssecretaris toe geleid dat het aantal onregelmatigheden op de wissels van deze verbinding in de laatste 2,5 jaar met 30 procent is gedaald. Bij Breda zijn er daarbij drie onregelmatigheden aangepakt die niet meer zijn teruggekeerd. Daarnaast heeft de Schipholtunnel permanent extra aandacht vanuit ProRail, zo meldt Mansveld in haar brief.

Reizigers

Hoewel de prestaties van de Intercity Direct verslechteren, is er volgens NS geen afname in het aantal reizigers te zien. Het aantal reizigers is in het tweede kwartaal van 2014 juist hoger (818.000) dan in het tweede kwartaal van 2013 (753.000).

Stientje van Veldhoven van D66 vindt dat Mansveld een te afwachtende houding heeft. ”Staatssecretaris Mansveld wil het komende half jaar afwachten voordat zij met nieuwe extra maatregelen komt. Waarom zou je die maatregelen achter de hand houden? Ik wil van de staatssecretaris weten welke concrete ambities ze heeft voor het terugbrengen van vertragingen.”

Problemen

Het Tweede Kamerlid vindt daarnaast de timing van het voornemen van NS om de geld-terugregeling van de Intercity Direct erg ongelukkig. “Na alle ellende met de Fyra zou je mogen verwachten dat alles direct in het werk wordt gesteld voor een betrouwbare hogesnelheidslijn. De geld-terugregeling bij vertragingen mag pas worden versoberd wanneer de problemen zijn opgelost.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.