bus Veolia, Gulpen, Limburg

Inschrijving OV-concessie Limburg uitgesteld vanwege rechtszaak

De deadline van de inschrijving voor de OV-concessie Limburg is uitgesteld tot 3 november. De uiterlijke inschrijfdatum stond eerder op 10 oktober, maar is nu verplaatst omdat Veolia een kort geding heeft aangespannen tegen de provincie Limburg. Deze zaak dient aankomende donderdag bij de rechtbank in Maastricht. Veolia wil met het kort geding voorkomen dat NS-dochter Abellio kan meedingen naar de OV-concessie in Limburg, omdat er geen sprake zou zijn van een level playing field. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is naar aanleiding van een klacht van Veolia een onderzoek gestart naar mogelijk machtsmisbruik van NS bij deze aanbesteding.

Woordvoerder Vincent van der Stouwe van de provincie Limburg: “De aanbesteding is uitgesteld omdat we wachten op de gerechtelijke uitspraak. Ook heeft de provincie aanvullende informatie aan NS en Veolia gevraagd. Deze informatie wordt vervolgens aangeboden aan de vervoerders die op de aanbesteding gaan inschrijven.”

Het onderzoek van de ACM zal volgens de provincie niet tot verdere uitstel van de aanbesteding leiden. “Als de rechter oordeelt dat wij deze aanbesteding op de juiste wijze hebben uitgevoerd, dan gaan wij door met de procedure en wachten wij niet op de resultaten van het onderzoek van de ACM”, aldus Van de Stouwe.

Aanbesteding

Een van de klachten van Veolia is dat NS niet de juiste informatie over reizigersopbrengsten heeft aangeleverd over Limburgse spoorlijnen die ze op dit moment uitbaat. Dat maakt het voor concurrerende inschrijvers onmogelijk om een juiste berekening te maken. NS ontkent dit.

Ook verwacht Veolia dat NS concurrenten uit de markt prijst door heel laag in te schrijven op de concessie en dit vervolgens te compenseren met bijvoorbeeld de winstgevende intercity’s waarmee zij in Limburg rijdt. ”Het strategisch belang om de concurrent hier weg te houden zal hierbij hoger zijn dan het belang van winst maken op de concessie”, zo verklaarde directeur Manu Lageirse van Veolia eerder tegenover OVPro.nl. NS ontkent dat  zij een eventueel gat in inkomsten gaat compenseren met andere, winstgevende treindiensten.

Voordelen

Volgens Veolia heeft NS allerlei voordelen ten opzichte van haar concurrenten, waarmee alle andere inschrijvers bij voorbaat al kansloos zijn. Zo heeft NS servicebalies op de Limburgse treinstations waar dochter Abellio gebruik van kan maken, maar concurrerende vervoerders niet. Daarnaast zou Abellio betere aansluitingen kunnen bieden omdat moederbedrijf NS de intercitydiensten al verzorgt.

Daarnaast heeft NS volgens de directeur voordelen op het gebied van inzet van treinmaterieel. Voor kleinere spoorbedrijven is het moeilijker om op korte termijn treinen aan te schaffen. De private vervoerders zouden bij de NS moeten aankloppen om tijdelijk in hun treinen te mogen rijden.

OV-concessie

Limburg besteedt het gehele openbaar vervoer in de provincie in een keer aan met uitzondering van de intercitydiensten, die in handen blijven van NS. De stoptrein-verbindingen tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard, die nu nog door NS worden verzorgd, worden voor het eerst aanbesteed. Een andere regionale spoorlijn in de concessie is de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Deze spoorverbinding en de Limburgse busdiensten worden op dit moment door Veolia geëxploiteerd. De OV-concessie Limburg gaat in op 11 december 2016 en duurt 15 jaar.

Omdat er geen gehoor is gegeven aan de eerdere protesten van alle regionale vervoerders (Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia), stapt Veolia nu naar de rechter. Het kort geding vindt donderdag bij de rechtbank in Maastricht plaats.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Inschrijving OV-concessie Limburg uitgesteld vanwege rechtszaak”

Kees Boer|07.10.14|19:53

Zo’n concessie moet niet alleen de trein ook de bus bevatten,het is toch wel dieptreurig dat Roermond en Sittard tussen België en Duitsland liggen ingeklemd terwijl er notabene geen grensoverschrijdende bus is terwijl langzamerhand ieder weet dat men vanaf de genoemde plaatsen elk kwartier naar en van de Randstad kan met name voor Sittard-Maaseik voor scholierenvervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.