ACM pleit voor onderzoek naar splitsing hoofdrailnet

NS, treinen, materieel

Er zou een onderzoek moeten komen naar de mogelijkheden en gevolgen van een splitsing van het hoofdrailnet in Nederland. Daar heeft bestuurslid Henk Don van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dinsdag voor gepleit bij Mobiliteitspoort, een denktank rond mobiliteitsvraagstukken.

De concessie voor het hoofdrailnet wordt nu nog onderhands aan NS gegund door het ministerie voor Infrastructuur en Milieu. Alleen regionale spoorlijnen worden tot nu toe openbaar aanbesteed. Er vindt al langere tijd een discussie plaats of het hoofdrailnet ook niet zou moeten worden aanbesteed. Daarbij wordt gedacht aan het opknippen van het hoofdrailnet in een aantal delen die daarna kunnen worden aanbesteed. Daardoor maken ook andere vervoerders dan de NS kans om op deze spoortrajecten te rijden.

Vierde Spoorpakket

De Europese Commissie had in het Vierde Spoorpakket voorgesteld om het Nederlandse hoofdrailnet op te knippen om openbare aanbesteding mogelijk te maken. Het Europese Parlement maakte echter in februari van dit jaar bekend dat zij de EU-lidstaten niet verplicht wil stellen om het reizigersvervoer per spoor aan te besteden. Het Parlement wil dat het mogelijk blijft om onder bepaalde voorwaarden het spoorvervoer onderhands te gunnen aan een nationale spoorwegmaatschappij. Maar als er aan het einde van de contractperiode niet is voldaan aan de efficiencycriteria, dan kan de spoorconcessie openbaar worden aanbesteed. Het spoorgoederenvervoer en het internationale reizigersvervoer is al geliberaliseerd in Nederland.

Tegenstanders van opsplitsing wijzen op het belang van samenhang uit vervoerskundig oogpunt. Don: “Dat is inderdaad een belangrijk punt, maar dit vergt zorgvuldige analyse op basis van relevante en feitelijke gegevens om de emotie uit de discussie te halen.” Don is tevens vice-voorzitter van IRG-Rail, een samenwerkingsverband van toezichthouders op het spoor.

Concurrentie

SP-Kamerlid Farshad Bashir reageerde zeer kritisch op de uitspraken van het bestuurlid van de ACM. “Hiermee gaat de ACM weer haar boekje te buiten. De meerderheid van het Nederlands parlement wil helemaal geen aanbestedingen. Logisch ook want de reiziger wil snel, comfortabel en efficiĆ«nt op de plek van de bestemming komen en die zit niet op concurrentie te wachten.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.