NS gaat spoorvervoer in Schotland exploiteren

Abellio, trein

NS gaat vanaf april 2015 het passagiersvervoer per spoor in Schotland exploiteren. Na vijf jaar vindt er een review plaats. Bij een positieve uitkomst wordt de opdracht verlengd tot tien jaar. NS-dochter Abellio won de spoorconcessie met een waarde van ruim drie miljard euro met uitzondering van de reizigersinkomsten. Dit is de grootste opdracht die NS tot nu toe in het buitenland binnenhaalde. Schotland heeft 5,3 miljoen inwoners en telt 82,5 miljoen passagiersreizen per jaar.

Abellio gaat vanaf december 2017 met tachtig nieuwe treinen rijden tussen Edinburgh en Glasgow. Ook wil de vervoerder uiterlijk in december 2018 de kwaliteit van de intercitydiensten tussen zeven grote steden in Schotland verbeteren met een nieuwe vloot High Speed Trains (HST). Abellio gaat flink investeren in Schotse stations. Zo worden de stations in Aberdeen, Inverness, Perth en Sterling flink uitgebreid. Verder worden de ‘Stations2Stations’ zakencentra ingericht, die het werken op stations makkelijker zullen maken.

Intermodaliteit

De spoorvervoerder gaat een nieuw vervoersintegratie-programma introduceren dat is gericht op de intermodaliteit tussen onder andere veerboten, bussen en luchthavens. Onderdeel daarvan zijn meer geïntegreerde tickets waarbij het reizen per trein wordt gecombineerd met bus-, boot- en vliegreizen. Ook worden de producten op smartcards uitgebreid met bijvoorbeeld fietsverhuur en parkeren. Op tien overgangspunten komen bemande servicebalies. Ook introduceert Abellio de planning-app de Journey Company. De vervoerder investeert verder ruim 660.000 euro in een  reisplanningsprogramma voor dertig stations.

Abellio zegt ‘op basis van de Nederlandse ervaring’ het meest uitgebreide fiets/treinnet in het Verenigd Koninkrijk te zullen realiseren. Zo investeert zij ruim twee miljoen euro in fietsenstallingen. Naar Nederlands voorbeeld komen er nieuwe bemande fietsenstallingen en krijgen tien stations een fietsverhuur-punt. Abellio gaat verder een alliantie aan met spoorbeheerder Network Rail voor een betere dienstverlening aan reizigers en om samen 63 miljoen euro te besparen tijdens de looptijd van de concessie.

Exploitatie

CEO Jeff Hoogesteger van de Abellio Groep: “Dit is een grote dag voor Abellio en voor Nederland, dat een rijke geschiedenis van economische en culturele betrekkingen met Schotland heeft. Abellio is buitengewoon blij dat zij in de gelegenheid wordt gesteld om het Schotse nationale spoornet te exploiteren. Twee jaar lang heeft ons team door Schotland getrokken en mensen ontmoet uit de Borders, de zeven steden tot in het allernoordelijkste puntje. Op basis daarvan konden we een plan opstellen dat aan de verwachtingen van de Schotse overheid zou voldoen en deze zelfs zou overtreffen.”

“We verheugen ons erop om de reizigers in het kader van deze concessie grote nieuwe voordelen te gaan bieden. Hoogtepunten zijn onder meer nieuwe treinen tussen Glasgow en Edinburgh, verbeterde intercitydiensten, betere aansluitingen en reistijden, innovatieve nieuwe tarieven, aanzienlijke investeringen in stations, een gemeenschapsprogramma van 800.000 miljoen euro en een winstdelingsregeling voor de medewerkers.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.