Touch and Travel, Deutsche Bahn

Arriva wil betalen met smartphone mogelijk maken naast OV-chip

Touch&Travel – Handy und Kontaktpunkt

De proef met het nieuwe betaalsysteem Touch and Travel waarbij reizigers in de noordelijke provincies onder meer met hun smartphone konden in- en uitchecken, is een succes. Dat zegt Arriva. De vervoerder wil daarom betalen met de smartphone in de toekomst breder gaan aanbieden. Daarover gaat Arriva in gesprek met andere vervoerders. Ook overweegt Arriva om zelf Touch and Travel breder te gaan uitrollen. “Maar het mooiste is als dit in samenwerking kan met andere vervoerders, omdat er dan meer reizigers van kunnen profiteren”, aldus Arriva.

Een aantal reizigers van Arriva maakte tussen oktober 2013 en januari 2014 gebruik van Touch and Travel. Dat gebeurde op de noordelijke spoorlijnen in de provincies Friesland en Groningen en enkele buslijnen in de provincie Friesland.

Het betaalsysteem werkt via een applicatie op de smartphone. Er kan worden gereisd met een bus, tram, trein of metro. Inchecken gebeurt met de applicatie op de smartphone en uitchecken pas weer op het eindstation, zonder dat enige tussentijdse handelingen nodig zijn. Het is mogelijk mogelijk om achteraf via automatische incasso te betalen.

Infrastructuur

Interessant aan het Touch and Travel zijn dat er vrijwel geen kosten zijn in de infrastructuur. Het is mogelijk om in- en uit te checken via gps. Dat kan via de Location Based Services die een smartphone heeft. Een reiziger geeft daarbij toestemming dat Arriva hem of haar kan volgen. Naast in- en uitchecken via de Location Based Services kan dit ook via een QR-code, NFC-chip of haltecodes die via een sticker zijn aangebracht. Ook deze stickers zijn ook vele malen goedkoper dan OV-chippalen.

Een intelligent backend systeem verzorgt de complexe route- en tariefbepaling. Gemaakte reizen en facturen kunnen worden ingezien via een internetportaal. In Duitsland wordt Touch and Travel al sinds 2010 gebruikt door moedermaatschappij Deutsche Bahn en inmiddels zijn er daar ruim 60.000 gebruikers.

Pilot

“Omdat de uitkomsten van de pilot positief zijn, zien wij zeker mogelijkheden om in de toekomst gebruik te maken van Touch and Travel. Wij willen hierin samenwerken met andere vervoerders. Daarom is Touch and Travel als één van de mogelijkheden ingebracht bij de ontwikkeling van de visie OV betalen in de toekomst”, aldus Arriva.

De OV-bedrijven werken met alle betrokken partijen, waaronder consumentenorganisaties, de decentrale opdrachtgevers en het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan een visie op het OV betalen in de toekomst. Daarbij wordt gewerkt aan de verder ontwikkeling van het OV-chipkaartsysteem in gebruiksvriendelijkheid. Ook wordt er gekeken naar nieuwe kansen en betaalmogelijkheden.

OV-chipsysteem

“Het Touch and Travel-systeem werkt omgekeerd als je het vergelijkt met het OV-chipsysteem. De slimheid zit hem daar in het mobieltje van de reiziger en het centrale computersysteem en niet in de paal. Iedere OV-chippaal in Nederland werkt als een geavanceerd kassasysteem, waar in Duitsland de techniek juist in de centrale computer en in de smartphone van de reiziger zit. Dat maakt dat dit systeem stukken flexibeler en goedkoper is”, zo verklaarde directeur Auke Huisman van Humanis Consulting eerder tegenover OVPro.nl.

Huisman zegt meer toekomst te zien in nieuwe systemen die naast elkaar worden gebruikt, dan alleen te investeren in de prepaid functie van het huidige OV-chipsysteem. Daarnaast dient er meer aandacht te zijn voor reizen op rekening, zoals dat nu ook via het NS-Business Card platform wordt aangeboden.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Arriva test reis- en betaalsysteem via de mobiel
‘Nieuw betaalsysteem via de mobiel vervanger van OV-chip’

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Arriva wil betalen met smartphone mogelijk maken naast OV-chip”

Mi Ke|21.10.14|17:44

Ik ben het niet mee eens omdat ik geen internet in mijn smartphone heb! Ik gebruik altijd WiFi … Waarvoor zou ik een abonnement moeten nemen als ik thuis internet heb?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.