Station Kampen, Kamperlijn

Start aanbesteding treindiensten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede

De treindiensten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede zijn donderdag op de markt gebracht. Geïnteresseerde vervoerders met ervaring in reizigersvervoer per trein kunnen een offerte indienen. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben het bestek met het programma van eisen voor het vervoer voor de komende 15 jaar op de Europese aanbestedingskalender geplaatst.

Naar verwachting kan in april 2015 tot gunning worden overgegaan. De aankoop, bouw en het testen van treinen nemen ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start in 2016 het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat in principe in december 2017 de nieuwe concessieperiode voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Elektrificatie

Met de elektrificatie van beide lijnen besparen de provincie en Regio Twente op de exploitatiekosten. Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Wierden. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

De NS verzorgt op dit moment het vervoer op beide trajecten. Het is de bedoeling om de huidige concessies met de NS tot aan de nieuwe concessieperiode eind 2017 te verlengen. Hierover zijn de partijen met elkaar in overleg.

Treindienst

De provincie Overijssel heeft de treindienst Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Deze concessie eindigt in december 2015. Voor het traject Zwolle-Enschede zijn de provincie Overijssel en Regio Twente met het Rijk overeengekomen om deze in december 2014 van het Rijk over te nemen.

Lees ook:

Kamperlijn blijft spoorverbinding, elektrificatie en hogere snelheid in fases

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Start aanbesteding treindiensten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede | OVPro.nl
Station Kampen, Kamperlijn

Start aanbesteding treindiensten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede

De treindiensten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede zijn donderdag op de markt gebracht. Geïnteresseerde vervoerders met ervaring in reizigersvervoer per trein kunnen een offerte indienen. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben het bestek met het programma van eisen voor het vervoer voor de komende 15 jaar op de Europese aanbestedingskalender geplaatst.

Naar verwachting kan in april 2015 tot gunning worden overgegaan. De aankoop, bouw en het testen van treinen nemen ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start in 2016 het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat in principe in december 2017 de nieuwe concessieperiode voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Elektrificatie

Met de elektrificatie van beide lijnen besparen de provincie en Regio Twente op de exploitatiekosten. Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Wierden. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

De NS verzorgt op dit moment het vervoer op beide trajecten. Het is de bedoeling om de huidige concessies met de NS tot aan de nieuwe concessieperiode eind 2017 te verlengen. Hierover zijn de partijen met elkaar in overleg.

Treindienst

De provincie Overijssel heeft de treindienst Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Deze concessie eindigt in december 2015. Voor het traject Zwolle-Enschede zijn de provincie Overijssel en Regio Twente met het Rijk overeengekomen om deze in december 2014 van het Rijk over te nemen.

Lees ook:

Kamperlijn blijft spoorverbinding, elektrificatie en hogere snelheid in fases

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.