Arriva-trein, Vechtdallijn

Drie vervoerders in de race voor Limburgse OV-concessie

Drie vervoerders zijn in de race voor de Limburgse OV-concessie. Veolia, Arriva en NS-dochter Abellio brachten een bod uit. Dat heeft de provincie Limburg maandag bekendgemaakt. Gedeputeerde Patrick van der Broeck is tevreden met drie marktpartijen en spreekt van ‘een prima marktwerking’.

Door de decentralisatie van alle stoptreindiensten gaat het om een unieke aanbesteding. Hiermee is Limburg verantwoordelijk voor het hele regionale openbaar vervoer-systeem. Dit is de eerste keer in Nederland. De NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s.

Kort geding

Veolia spande onlangs nog een kort geding aan tegen de provincie Limburg omdat ze wilde dat Abellio werd uitgesloten om mee te kunnen doen aan de aanbesteding. De NS zou een eventueel verlies in Limburg kunnen compenseren met opbrengsten uit andere winstgevende lijnen. Ook heeft NS volgens Veolia voordelen omdat ze servicebalies op de Limburgse treinstations heeft waar dochter Abellio gebruik van kan maken, maar concurrerende vervoerders niet. Daarnaast zou Abellio betere aansluitingen kunnen bieden omdat moederbedrijf NS de intercitydiensten al verzorgt. De rechter wees de eis van Veolia echter af.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een onderzoek is gestart naar mogelijk machtsmisbruik van NS in de Limburgse OV-concessie. Dat doet de waakhond naar aanleiding van een klacht die Veolia indiende. De voorzieningenrechter bepaalde dat er niet hoeft te worden gewacht op de uitkomsten van het onderzoek van ACM. De aanbesteding kan dus gewoon doorgaan.

Gunning

Limburg besteedt het gehele openbaar vervoer in de provincie in een keer aan met uitzondering van de intercitydiensten, die in handen blijven van NS. De stoptrein-verbindingen tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard, die nu nog door NS worden verzorgd, worden voor het eerst aanbesteed. Een andere regionale spoorlijn in de concessie is de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Deze spoorverbinding en de Limburgse busdiensten worden op dit moment door Veolia geëxploiteerd.

De OV-concessie Limburg gaat in op 11 december 2016 en duurt 15 jaar. De provincie verwacht in januari of februari 2015 tot gunning te kunnen overgaan.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.