Meer zitplaatsen voor treinreizigers op de Vechtdallijnen

Arriva-trein, Vechtdallijn

Treinreizigers op het traject Zwolle – Emmen krijgen 165 extra zitplaatsen in de spits vanaf medio 2016. Gedeputeerde Staten van Overijssel en Drenthe hebben Arriva opdracht gegeven voor de aanschaf van drie extra tussentreinstellen waarmee spitstreinen verlengd kunnen worden.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert drie miljoen euro en beide provincies ook gezamenlijk drie miljoen euro in de uitbreiding van het vervoer.

Spreiding reizigersstromen

Daarnaast gaat de provincie Overijssel in nauwe samenwerking met Zwolse onderwijsinstellingen en bedrijven bekijken wat de mogelijkheden zijn om de reizigersstromen nog beter over de dag te verspreiden, zodat de vraag naar en aanbod van het vervoer beter op elkaar aansluiten.

Arriva verzorgt sinds eind 2012 met veertien treinen het vervoer op de Vechtdallijnen. Het aantal reizigers is de afgelopen twee jaar sterk gegroeid en die trend lijkt zich ook naar de toekomst door te zetten. Afhankelijk van de vraag zullen er kortere of langere treinen worden ingezet.

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Meer zitplaatsen voor treinreizigers op de Vechtdallijnen”

Gert-Jan Hondelink|12.12.14|22:44

Bedoeld wordt dat drie van de GTW 2/6 treinstellen met een extra bak verlengd worden tot GTW 2/8 treinstellen. Er is dus geen sprake van het in de dagelijkse dienst aan- en afkoppelen van een deel van een treinstel, wat trouwens alleen in een werkplaats kan plaatsvinden omdat een treinstel uit exploitatief oogpunt één geheel vormt.

Bert Kramer|25.11.14|12:57

Zijn “tussentreinstellen” stukken trein zonder bestuurderscabine? Zo ja, waarom geen complete treinstellen aangeschaft? Lijken me sneller en makkelijker te koppelen bij drukte dan “tussentreinstellen”. Zo nee, want is dan het verschil tussen een “treinstel” en een “tussentreinstel”?