Beneluxtrein, internationale trein

Herstel Beneluxtrein Amsterdam-Brussel vanaf 2015 nog onzeker

Het is nog onduidelijk of de Beneluxtrein vanaf 2015 vanaf Brussel weer door kan rijden naar Amsterdam. NS is op dit moment nog in afwachting van de toelating in België. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer laten weten. Het is de bedoeling dat er vanaf 2015 weer zestien Intercity-diensten tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden. Om de uitbreiding mogelijk te maken zijn extra rijtuigen omgebouwd en geschikt gemaakt voor deze internationale treindienst.

“De extra rijtuigen zijn onlangs door de Inspectie Leefomgeving en Transport toegelaten voor het rijden op het Nederlandse deel van het traject. De rijtuigen voldoen daarmee aan de Europese regelgeving. NS is op dit moment nog in afwachting van de toelating in België”, aldus de staatssecretaris naar aanleiding van een motie die hierover was ingediend door VVD-Kamerlid Betty de Boer.

Treinmaterieel

“Om door te kunnen rijden naar Amsterdam moet meer materieel in omloop worden gebracht. Het extra materieel kan pas ingezet worden wanneer dit in beide landen is toegelaten”, aldus Mansveld.

Door de geruchtmakende stroom aan technische mankementen van de Italiaanse Fyra-treinen werd de hogesnelheidsroute noodgedwongen verkort tot Den Haag-Brussel met 12 treindiensten. Dit aantal zal met ingang van de dienstregeling van 2015 al vast worden opgevoerd naar het oude aantal van 16. De dienstregeling gaat officieel 14 december dit jaar al van start.

Internationale treinverbinding

Na toestemming van de Belgen kan de intercity weer als vanouds rijden vanaf Amsterdam Centraal via Schiphol, via Den Haag Hollands Spoor, Rotterdam Centraal, Dordrecht en Roosendaal. In België rijdt de trein onder meer via Antwerpen en luchthaven Brussel naar zijn eindbestemming Brussel Zuid.

Op een deel van het traject tussen Breda en Antwerpen wordt in 2016 naar verwachting op de hogesnelheidslijn maximaal 160 kilometer per uur gereden. Daarmee is deze internationale treinverbinding weer goeddeels in oude glorie hersteld.

Beneluxtrein

De treindienst werd al voor de Tweede Wereldoorlog gepland en in 1957 in een samenwerkingsverband van de NS met de Belgische tegenvoeter NMBS onder de naam Beneluxtrein gestart. Omdat doorrijden naar Luxemburg wegens de steile hellingen niet doorging, bleef de eindbestemming de Belgische hoofdstad en werd de verbinding in Nederland ‘De Brusselaar’ en door de Belgen ‘De Amsterdammer’ genoemd.

Homme Heida

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.