Volle trein, reizigers

‘Tekort aan treinen NS neemt alarmerende vormen aan’

De bestelling van nieuwe Sprinters door NS komt een paar jaar te laat. Reizigers worden al geruime tijd geconfronteerd met een tekort aan treinmaterieel in de spits, waardoor zij in overvolle treinen zitten of achterblijven op het perron. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

COLUMN – Het tekort aan rijvaardig materieel neemt bij de NS alarmerende vormen aan. Ook vandaag kende de ochtendspits een halvering van de Sprinter-diensten op diverse trajecten. Reizigers beklaagden zich er volkomen terecht over, dat zij nu al geruime tijd dagelijks worden geconfronteerd met een halfuurdienst in plaats van een kwartierdienst en uitpuilende treinen, of zelfs wegens plaatsgebrek achterblijven op het perron.

Spits reizen

Belangrijke treinstations als Vlaardingen, Capelle Schollevaar en Gouda Goverwelle kunnen hierdoor hun belangrijke functie bij het in beweging houden van de mobiliteit van ons land (namelijk door veel spitsreizigers per trein een goed alternatief te bieden voor de auto) niet op een serieus te nemen wijze invullen.

Ik neem het de NS zeer ernstig kwalijk dat er blijkbaar onvoldoende is geïnvesteerd in het beschikbaar hebben van voldoende treinen. Niet in de laatste plaats omdat er geen omstandigheden zijn (zoals een plotselinge aanwas van nieuwe passagiers door externe oorzaken) die een onverwachte extra materieelbehoefte veroorzaken. Dat de NS nu bij twee treinfabrieken een flink aantal Sprinters heeft besteld, is weliswaar mooi, maar komt blijkbaar een paar jaar te laat.

Rijdend personeel

Waar de NS rond de eeuwwisseling zichzelf tot onderwerp van spot en hoon maakte door veel te weinig onderdelen in de werkplaatsmagazijnen voorradig te hebben, zodat een groot deel van de treinen onbruikbaar aan de kant stond, roept de NS dit wederom over zichzelf af.

Te weinig treinen beschikbaar, en overigens ook te weinig rijdend personeel. Het komt steeds vaker voor dat treinstellen weliswaar meerijden in treincomposities, maar wegens gebrek aan voldoende conducteurs zijn afgesloten voor het reizigerspubliek.

Onvoldoende treinen

Ik twijfel heel erg over wat ik nu van het beleid van de niet-meer-zo-heel-nieuwe NS-topman Timo Huges moet vinden. Het probleem van mensen op dat soort functies is, dat zij vaak worden afgerekend op de beleidsmatige fouten van hun voorgangers.

Onder het bewind van de vorige NS-directie is onvoldoende vooruit gekeken, en zijn daardoor onvoldoende treinen besteld en is de personeelssterkte te krap bemeten. Dat is een probleem dat Timo Huges niet 1, 2, 3 kan oplossen. Maar aan de andere kant vraag ik mij wel af, of er niet toch te lang is geaarzeld met het aanschaffen van nieuwe treinen en het werven van extra personeel.

Reizigers werven

Om het OV op peil te houden, is het belangrijk dat er steeds voldoende (nieuwe) reizigers van de diensten gebruikmaken. Want zonder reizigers ontbeert het OV de inkomsten die nodig zijn om een goede voorziening te bekostigen.

Daarom zal het OV alles op alles moeten zetten om reizigers te werven. Dat kan maar op één manier: zorgen voor een betrouwbare en comfortabele dienst. Want anders zal de aanwas van nieuwe klanten stilvallen en de uitstroom van keuzereizigers nog verder toenemen. Daardoor drogen de inkomsten van de vervoerder op en komen zowel de maatschappelijke functie als uiteindelijk het voortbestaan van het bedrijf in het nauw.

Aan de slag

Huges moet aan de slag. Hard aan de slag, samen met zijn nieuwe reizigersdirecteur, zijn staf en al zijn andere medewerkers. Want de wittebroodsweken zijn nu echt wel zo’n beetje voorbij.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV

Lees ook:

CAF en Stadler gaan Sprinters leveren aan NS

Auteur: Marieke van Gompel

6 reacties op “‘Tekort aan treinen NS neemt alarmerende vormen aan’”

Guus Leussink|08.12.14|14:50

Her en der in het land staat nog een heleboel reservematerieel: DM90, Lint-en en dubbeldekkers met locomotieven.

Kom op NS, steek de handen eens uit de mouwen…

Spoordaafje Spoordaaf|08.12.14|17:02

Ik zou zeggen, staak de sloop van Mat 64. Verbreek desnoods de levering aan de sloper en haal onmiddellijk de treinen terug. Desnoods vlotte revisiebeurt ertegenaan en op de rails met die dingen. Dan hebben we naast het andere reservematerieel voorlopig iets om reizigers zoveel mogelijk een zitplaats te bieden en met oud materieel rijden kost nog bijna niks ook nog.

Ronald van Onselen|09.12.14|12:18

Een paar jaar geleden werden veel gehuurde Duitse en Oostenrijkse rijtuigen weer geretourneerd zonder dat de eigenaren daarom vroegen. Kortom laat NS eens inderdaad echt zijn best eens doen. Is de Raad van Commissarissen nog bij de les?

Ron Sluijter-borms|09.12.14|13:31

Ga eens kijken op de rangeer terreinen , juist nu de olie prijs niet te hoog is , zou men ook de diesels in kunnen zetten. Dat zou niet nieuw zijn , is tussen Zwolle en Groningen in het verleden ook gebeurt. Ik heb de indruk dat kennis over maatregelen zeer snel weg vloeit bij NS terwijl de oplossing in het verleden reeds is gedaan . Dit was trouwens te zien tijdens de trein 175 dagen , waar men langs lange rijen buiten dienst staand materieel reed met de stoomtrein in A
mersfoort.

bert heeren|09.12.14|21:46

Vind je het gek, ze hebben de afgelopen jaren een paar honderd stoptreinen (mat64) gesloopt en veel te weinig nieuwe besteld! Het resterende mat64 wat nog rondrijd gaat er de komende twee jaar geleidelijk helemaal uit, einde revisietermijn -> moet geld tegenaan om het rijdend te houden -> sloop = goedkoper. Op kort termijn wordt het alleen maar slechter.

Paul Lamote|11.12.14|17:18

NS heeft maar getreuzeld en getreuzeld bij de bestelling van nieuw stoptreinmatereel. De gevolgen worden nu duidelijk: Mat’64 is tot op de draad versleten, DD-AR dubbeldekkers zijn omgebouwd tot overbodig IC-materieel en massaal op reserve gezet dieselmaterieel vertikt men op elektrische lijnen in te zetten. Er wordt gewoon wanbeleid gevoerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Tekort aan treinen NS neemt alarmerende vormen aan’ | OVPro.nl
Volle trein, reizigers

‘Tekort aan treinen NS neemt alarmerende vormen aan’

De bestelling van nieuwe Sprinters door NS komt een paar jaar te laat. Reizigers worden al geruime tijd geconfronteerd met een tekort aan treinmaterieel in de spits, waardoor zij in overvolle treinen zitten of achterblijven op het perron. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

COLUMN – Het tekort aan rijvaardig materieel neemt bij de NS alarmerende vormen aan. Ook vandaag kende de ochtendspits een halvering van de Sprinter-diensten op diverse trajecten. Reizigers beklaagden zich er volkomen terecht over, dat zij nu al geruime tijd dagelijks worden geconfronteerd met een halfuurdienst in plaats van een kwartierdienst en uitpuilende treinen, of zelfs wegens plaatsgebrek achterblijven op het perron.

Spits reizen

Belangrijke treinstations als Vlaardingen, Capelle Schollevaar en Gouda Goverwelle kunnen hierdoor hun belangrijke functie bij het in beweging houden van de mobiliteit van ons land (namelijk door veel spitsreizigers per trein een goed alternatief te bieden voor de auto) niet op een serieus te nemen wijze invullen.

Ik neem het de NS zeer ernstig kwalijk dat er blijkbaar onvoldoende is geïnvesteerd in het beschikbaar hebben van voldoende treinen. Niet in de laatste plaats omdat er geen omstandigheden zijn (zoals een plotselinge aanwas van nieuwe passagiers door externe oorzaken) die een onverwachte extra materieelbehoefte veroorzaken. Dat de NS nu bij twee treinfabrieken een flink aantal Sprinters heeft besteld, is weliswaar mooi, maar komt blijkbaar een paar jaar te laat.

Rijdend personeel

Waar de NS rond de eeuwwisseling zichzelf tot onderwerp van spot en hoon maakte door veel te weinig onderdelen in de werkplaatsmagazijnen voorradig te hebben, zodat een groot deel van de treinen onbruikbaar aan de kant stond, roept de NS dit wederom over zichzelf af.

Te weinig treinen beschikbaar, en overigens ook te weinig rijdend personeel. Het komt steeds vaker voor dat treinstellen weliswaar meerijden in treincomposities, maar wegens gebrek aan voldoende conducteurs zijn afgesloten voor het reizigerspubliek.

Onvoldoende treinen

Ik twijfel heel erg over wat ik nu van het beleid van de niet-meer-zo-heel-nieuwe NS-topman Timo Huges moet vinden. Het probleem van mensen op dat soort functies is, dat zij vaak worden afgerekend op de beleidsmatige fouten van hun voorgangers.

Onder het bewind van de vorige NS-directie is onvoldoende vooruit gekeken, en zijn daardoor onvoldoende treinen besteld en is de personeelssterkte te krap bemeten. Dat is een probleem dat Timo Huges niet 1, 2, 3 kan oplossen. Maar aan de andere kant vraag ik mij wel af, of er niet toch te lang is geaarzeld met het aanschaffen van nieuwe treinen en het werven van extra personeel.

Reizigers werven

Om het OV op peil te houden, is het belangrijk dat er steeds voldoende (nieuwe) reizigers van de diensten gebruikmaken. Want zonder reizigers ontbeert het OV de inkomsten die nodig zijn om een goede voorziening te bekostigen.

Daarom zal het OV alles op alles moeten zetten om reizigers te werven. Dat kan maar op één manier: zorgen voor een betrouwbare en comfortabele dienst. Want anders zal de aanwas van nieuwe klanten stilvallen en de uitstroom van keuzereizigers nog verder toenemen. Daardoor drogen de inkomsten van de vervoerder op en komen zowel de maatschappelijke functie als uiteindelijk het voortbestaan van het bedrijf in het nauw.

Aan de slag

Huges moet aan de slag. Hard aan de slag, samen met zijn nieuwe reizigersdirecteur, zijn staf en al zijn andere medewerkers. Want de wittebroodsweken zijn nu echt wel zo’n beetje voorbij.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV

Lees ook:

CAF en Stadler gaan Sprinters leveren aan NS

Auteur: Marieke van Gompel

6 reacties op “‘Tekort aan treinen NS neemt alarmerende vormen aan’”

Guus Leussink|08.12.14|14:50

Her en der in het land staat nog een heleboel reservematerieel: DM90, Lint-en en dubbeldekkers met locomotieven.

Kom op NS, steek de handen eens uit de mouwen…

Spoordaafje Spoordaaf|08.12.14|17:02

Ik zou zeggen, staak de sloop van Mat 64. Verbreek desnoods de levering aan de sloper en haal onmiddellijk de treinen terug. Desnoods vlotte revisiebeurt ertegenaan en op de rails met die dingen. Dan hebben we naast het andere reservematerieel voorlopig iets om reizigers zoveel mogelijk een zitplaats te bieden en met oud materieel rijden kost nog bijna niks ook nog.

Ronald van Onselen|09.12.14|12:18

Een paar jaar geleden werden veel gehuurde Duitse en Oostenrijkse rijtuigen weer geretourneerd zonder dat de eigenaren daarom vroegen. Kortom laat NS eens inderdaad echt zijn best eens doen. Is de Raad van Commissarissen nog bij de les?

Ron Sluijter-borms|09.12.14|13:31

Ga eens kijken op de rangeer terreinen , juist nu de olie prijs niet te hoog is , zou men ook de diesels in kunnen zetten. Dat zou niet nieuw zijn , is tussen Zwolle en Groningen in het verleden ook gebeurt. Ik heb de indruk dat kennis over maatregelen zeer snel weg vloeit bij NS terwijl de oplossing in het verleden reeds is gedaan . Dit was trouwens te zien tijdens de trein 175 dagen , waar men langs lange rijen buiten dienst staand materieel reed met de stoomtrein in A
mersfoort.

bert heeren|09.12.14|21:46

Vind je het gek, ze hebben de afgelopen jaren een paar honderd stoptreinen (mat64) gesloopt en veel te weinig nieuwe besteld! Het resterende mat64 wat nog rondrijd gaat er de komende twee jaar geleidelijk helemaal uit, einde revisietermijn -> moet geld tegenaan om het rijdend te houden -> sloop = goedkoper. Op kort termijn wordt het alleen maar slechter.

Paul Lamote|11.12.14|17:18

NS heeft maar getreuzeld en getreuzeld bij de bestelling van nieuw stoptreinmatereel. De gevolgen worden nu duidelijk: Mat’64 is tot op de draad versleten, DD-AR dubbeldekkers zijn omgebouwd tot overbodig IC-materieel en massaal op reserve gezet dieselmaterieel vertikt men op elektrische lijnen in te zetten. Er wordt gewoon wanbeleid gevoerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.