NS slaat stations over ter voorkoming olievlekwerking spoor

Station, Haarlem, trein, NS

Spoorvervoerder NS slaat stations over om te voorkomen dat een vertraging voor een olievlekwerking naar het totale hoofdrailnet zorgt. NS gaat aanpassingen maken in de dienstregeling, waardoor het in 2016 minder vaak voor zal komen dat stations worden overgeslagen. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer.

Vorig jaar sloegen treinen nog 3.393 tussenstations in Nederland over. De stations Arnhem Zuid (414), Elst (412) en Nijmegen Lent (411) worden het vaakst overgeslagen. Deze stations worden bediend door de Intercity op de IJssellijn tussen Roosendaal, Nijmegen, Arnhem en Zwolle. “Deze corridor is bovengemiddeld vertragingsgevoelig”, aldus de staatssecretaris. “Dat komt onder meer door de lengte van de corridor, het aantal kruisingen en het bestaan van enkelsporige baanvakken op deze corridor”, zo vervolgt ze.

Keerspoor

ProRail heeft inmiddels een keerspoor aangelegd bij station Wijchen. Daarmee gaat NS de treindienst tussen Arnhem en Wijchen uitbreiden. “In de dienstregeling 2016 zal de Intercity niet meer stoppen op de drie stations tussen Nijmegen en Arnhem. In plaats daarvan gaat NS elk kwartier een Sprinter rijden. Het overslaan van stations tussen Arnhem en Nijmegen door de Intercity is dan niet meer aan de orde en de stations worden bediend door de Sprinter”, aldus Mansveld.

Ook station Utrecht Overvecht (145) wordt relatief vaak overgeslagen. Volgens de staatssecretaris komt dat doordat de punctualiteit op het traject Utrecht-Hilversum erg belangrijk is voor het totale hoofdrailnet. Als er problemen in de dienstregeling ontstaan, dan ontstaat er vaak olievlekwerking over het gehele hoofdrailnet. “Door herstructuring van de wissel rond Utrecht kan en zal de NS de treindienst sneller en robuuster maken. Daardoor zullen er minder punctualiteitsproblemen zijn en het overslaan van stations minder vaak nodig zijn”, aldus de bewindsvrouw.

Informatievoorziening

NS heeft de informatievoorziening aan reizigers en de concessieverlener over de gevallen waarin het overslaan van stations toch nog gebeurt, verbeterd. “Ik vind het belangrijk dat de NS de reiziger niet verrast met het overslaan van stations. NS moet de reizigers op stations en in treinen indien mogelijk altijd tijdig informeren, zodat zij de mogelijkheid hebben om hun reis aan te passen”, zegt Mansveld.

ProRail en NS hebben verschillende verbeteringen in gang gezet waardoor het overslaan van stations minder vaak nodig is. Die verbeteringen zullen naar verwachting in 2016 effect hebben. Bekijk hier de volledige lijst van overgeslagen stations.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.