Nieuwe dienstregeling, NS, informatie, reizigers

NS: Elk halfuur een trein wordt minimum bij nieuwe dienstregeling



De nieuwe dienstregeling van de NS voor 2015 start op zondag 14 december 2014. Met het nieuwe ‘spoorboekje’ wil het bedrijf een aantal zaken verbeteren. Zo gaat NS met meer treinen rijden, waarbij elk halfuur een trein de minimum standaard wordt. Hierdoor krijgt doordeweeks elk station (in elke richting) overdag minstens één keer per half uur een trein. Verder rijden de treinen in het weekend tot een later tijdstip en gaan de nachttreinen naar Schiphol weer elke nacht rijden.

Door de wijzigingen gaan op vier NS-trajecten meer Sprinters rijden: Arnhem-Ede/Wageningen, Breda-Dordrecht, Roosendaal-Dordrecht en Heerlen-Sittard. Dat zijn namelijk de enige vier trajecten waar het kan voorkomen dat een reiziger in de daluren maar één keer per uur de trein kan pakken.

Reizigers

“Wij vinden dat onze reizigers er op moeten kunnen rekenen dat zij overdag binnen een half uur een trein hebben’’, schetst Timo Huges, president-directeur van NS. ”Daarmee weten reizigers beter waar ze aan toe zijn. Vandaar deze minimumstandaard. Overigens rijden wij op de meeste trajecten al veel meer treinen per uur.’’

Een andere verandering in de nieuwe dienstregeling is dat er tot een later tijdstip treinen blijven rijden. Voortaan rijdt NS op vrijdag en zaterdag treinen tot omstreeks 01.00 uur ‘s nachts vanuit een aantal drukke knooppunten in de Randstad naar omliggende steden, zoals Zwolle, Deventer en Arnhem. Reizigers kunnen hierdoor tot later naar die bestemmingen reizen. Op sommige trajecten gaat de laatste trein een of twee uur later rijden. NS verwacht hierdoor extra reizigers, zoals uitgaanspubliek, te bedienen.

Verder gaan er tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer meer Intercity’s rijden, omdat NS daar meer reizigers verwacht. De extra treinen, drie in plaats van twee per uur, rijden overdag tussen de ochtend- en avondspits. Naast het feit dat er meer treinen rijden, levert dit voor reizigers een tijdwinst op van tien tot dertig minuten omdat aansluitingen verbeteren. De frequentie in de spits blijft met vier keer per uur gelijk.

Treinen

In de nieuwe dienstregeling rijden er weer iedere nacht treinen van en naar Schiphol. Nu nog rijden enkele nachten per week geen treinen maar bussen tussen het vliegveld en Amsterdam. Dit als gevolg van werkzaamheden van ProRail. In het nieuwe spoorboekje kan de reiziger weer elke nacht per trein naar de luchthaven.

Tussen Nijmegen en Wijchen wordt met ingang van de nieuwe dienstregeling het nieuwe station Nijmegen Goffert geopend. Op dat traject gaan in de spits meer Sprinters rijden, vier keer per uur in plaats van twee keer per uur. Hiermee speelt NS in op de groeiende vervoersbehoefte.

Intercity

De Intercity naar Brussel, die nu nog twaalf keer per dag van en naar Den Haag HS rijdt, rijdt vanaf aanstaande zondag weer door naar Amsterdam. Deze Intercity doetdus weer beide hoofdsteden aan en gaat als vanouds zestien keer per dag rijden vanaf Amsterdam Centraal via Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal. In België rijdt deze trein onder meer via Antwerpen en luchthaven Brussel naar zijn eindbestemming Brussel Zuid.

NS en Deutsche Bahn verzorgen voortaan een extra vroege Intercity vanuit Amsterdam Centraal, vertrek 05.00 uur, naar Berlijn op maandag tot en met zaterdag. Dit komt tegemoet aan de vraag van veel reizigers. Zij kunnen namelijk twee uur eerder dan nu, nog in de ochtend, in Berlijn aankomen. Een prettige bijkomstigheid is dat deze trein tot Hengelo als een binnenlandse Intercity rijdt, waardoor ook binnenlandse reizigers een vroege, extra verbinding tussen west en oost krijgen.

Werkzaamheden

ProRail vernieuwt ook in 2015 het spoor en diverse stations. Spoorknooppunten worden slimmer ingericht en stations gemoderniseerd om beter en meer treinverkeer mogelijk te maken. De werkzaamheden van ProRail kunnen hinder veroorzaken voor reizigers. De grootste werkzaamheden zijn rondom Utrecht, Schiphol, Delft en Eindhoven.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: Elk halfuur een trein wordt minimum bij nieuwe dienstregeling | OVPro.nl
Nieuwe dienstregeling, NS, informatie, reizigers

NS: Elk halfuur een trein wordt minimum bij nieuwe dienstregeling



De nieuwe dienstregeling van de NS voor 2015 start op zondag 14 december 2014. Met het nieuwe ‘spoorboekje’ wil het bedrijf een aantal zaken verbeteren. Zo gaat NS met meer treinen rijden, waarbij elk halfuur een trein de minimum standaard wordt. Hierdoor krijgt doordeweeks elk station (in elke richting) overdag minstens één keer per half uur een trein. Verder rijden de treinen in het weekend tot een later tijdstip en gaan de nachttreinen naar Schiphol weer elke nacht rijden.

Door de wijzigingen gaan op vier NS-trajecten meer Sprinters rijden: Arnhem-Ede/Wageningen, Breda-Dordrecht, Roosendaal-Dordrecht en Heerlen-Sittard. Dat zijn namelijk de enige vier trajecten waar het kan voorkomen dat een reiziger in de daluren maar één keer per uur de trein kan pakken.

Reizigers

“Wij vinden dat onze reizigers er op moeten kunnen rekenen dat zij overdag binnen een half uur een trein hebben’’, schetst Timo Huges, president-directeur van NS. ”Daarmee weten reizigers beter waar ze aan toe zijn. Vandaar deze minimumstandaard. Overigens rijden wij op de meeste trajecten al veel meer treinen per uur.’’

Een andere verandering in de nieuwe dienstregeling is dat er tot een later tijdstip treinen blijven rijden. Voortaan rijdt NS op vrijdag en zaterdag treinen tot omstreeks 01.00 uur ‘s nachts vanuit een aantal drukke knooppunten in de Randstad naar omliggende steden, zoals Zwolle, Deventer en Arnhem. Reizigers kunnen hierdoor tot later naar die bestemmingen reizen. Op sommige trajecten gaat de laatste trein een of twee uur later rijden. NS verwacht hierdoor extra reizigers, zoals uitgaanspubliek, te bedienen.

Verder gaan er tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer meer Intercity’s rijden, omdat NS daar meer reizigers verwacht. De extra treinen, drie in plaats van twee per uur, rijden overdag tussen de ochtend- en avondspits. Naast het feit dat er meer treinen rijden, levert dit voor reizigers een tijdwinst op van tien tot dertig minuten omdat aansluitingen verbeteren. De frequentie in de spits blijft met vier keer per uur gelijk.

Treinen

In de nieuwe dienstregeling rijden er weer iedere nacht treinen van en naar Schiphol. Nu nog rijden enkele nachten per week geen treinen maar bussen tussen het vliegveld en Amsterdam. Dit als gevolg van werkzaamheden van ProRail. In het nieuwe spoorboekje kan de reiziger weer elke nacht per trein naar de luchthaven.

Tussen Nijmegen en Wijchen wordt met ingang van de nieuwe dienstregeling het nieuwe station Nijmegen Goffert geopend. Op dat traject gaan in de spits meer Sprinters rijden, vier keer per uur in plaats van twee keer per uur. Hiermee speelt NS in op de groeiende vervoersbehoefte.

Intercity

De Intercity naar Brussel, die nu nog twaalf keer per dag van en naar Den Haag HS rijdt, rijdt vanaf aanstaande zondag weer door naar Amsterdam. Deze Intercity doetdus weer beide hoofdsteden aan en gaat als vanouds zestien keer per dag rijden vanaf Amsterdam Centraal via Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal. In België rijdt deze trein onder meer via Antwerpen en luchthaven Brussel naar zijn eindbestemming Brussel Zuid.

NS en Deutsche Bahn verzorgen voortaan een extra vroege Intercity vanuit Amsterdam Centraal, vertrek 05.00 uur, naar Berlijn op maandag tot en met zaterdag. Dit komt tegemoet aan de vraag van veel reizigers. Zij kunnen namelijk twee uur eerder dan nu, nog in de ochtend, in Berlijn aankomen. Een prettige bijkomstigheid is dat deze trein tot Hengelo als een binnenlandse Intercity rijdt, waardoor ook binnenlandse reizigers een vroege, extra verbinding tussen west en oost krijgen.

Werkzaamheden

ProRail vernieuwt ook in 2015 het spoor en diverse stations. Spoorknooppunten worden slimmer ingericht en stations gemoderniseerd om beter en meer treinverkeer mogelijk te maken. De werkzaamheden van ProRail kunnen hinder veroorzaken voor reizigers. De grootste werkzaamheden zijn rondom Utrecht, Schiphol, Delft en Eindhoven.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.