Station Nijmegen Goffert in gebruik genomen

ontwerp, station, Nijmegen-Goffert

Station Nijmegen Goffert en het nieuwe keerspoor in Wijchen zijn maandagochtend officieel in gebruik genomen. Dankzij de realisatie van het Wijchense keerspoor rijden er sinds de nieuwe dienstregeling, die zondag van start ging, in de brede spits vier Sprinters per uur tussen Wijchen en Nijmegen. Die frequentie gaat eind 2016 omhoog. Dan rijden er op werkdagen vier Sprinters per uur tussen Wijchen en Arnhem

Het nieuwe station Nijmegen Goffert is het hart van een nieuw OV-knooppunt met overstap voor bus en fiets. De realisatie van het station draagt bij aan de ontsluiting en bereikbaarheid van bedrijventerreinen Winkelsteeg en de Novio Tech Campus. De stadsregio verwacht dat het aantal in- en uitstappers groeit naar drie- tot vierduizend  per dag. Zowel bij station Nijmegen Goffert als in Wijchen werken de gemeenten aan een volledige herinrichting van het stationsplein en de stationsomgeving.

Stadsregiorail

Keerspoor Wijchen en station Nijmegen Goffert vormen het voorlopige eindstuk van Stadsregiorail. Stadsregiorail is een programma van Stadsregio Arnhem Nijmegen voor meer stoptreinen op bestaand spoor, nieuwe stations en betere aansluitingen van bus en trein.

Eerder werden voor het programma station Mook-Molenhoek (2009) en station Westervoort (2011) opgeleverd. Om ruimte op het spoor te creëren voor minimaal vier stoptreinen per uur wordt naast het keerspoor Wijchen gewerkt aan een derde spoor in Elst en spoorverdubbeling op het baanvak Zevenaar-Didam. Stadsregiorail omvat daarnaast uitbreiding van OV-fiets en fietsvoorzieningen en uitbreiding van P+R locaties.

Samenwerking

De verbetering van het spoor en de dienstregeling zijn het resultaat van de samenwerking tussen de gemeente Nijmegen, gemeente Wijchen, spoorbeheerder ProRail, vervoerder NS en opdrachtgever Stadsregio Arnhem Nijmegen.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Station Nijmegen Goffert in gebruik genomen”

Paul Lamote|17.12.14|11:18

Erg ongelukkig is dat door de toevoeging van dit station de aansluitingen in Den Bosch op de IC naar Utrecht nu verloren zijn gegaan.