Meetsysteem voor drukte in treinen mogelijk in nieuw treinmaterieel

Pilot NS, station Den Bosch, meten reizigersdrukte

De NS gaat het infrarood-systeem dat de drukte in de trein meet mogelijk in nieuwe treinen inbouwen. “Uit de eerdere pilot is gebleken dat inbouw in nieuw aan te schaffen treinen interessant kan zijn. Dat zijn we nu serieus aan het bekijken”, zo laat woordvoerder Edwin van Scherrenburg weten. Het systeem wordt naar zeggen van de zegsman overigens niet landelijk uitgerold. “Ondanks dat we voordelen in het systeem zien, bleken de kosten voor landelijke inbouw in de bestaande treinen uiteindelijk op tientallen miljoenen euro’s uit te komen. Dat is echt te duur.”

In 2013 hield de NS een maandenlange pilot op de IJssellijn. Daar rustte de vervoerder 11 treinstellen uit met ruim 270 sensoren die in- en uitstappers maten, waarna de bezetting werd berekenden en de informatie naar een app werd gestuurd. Reizigers konden vervolgens op basis van die gegevens kiezen in welk gedeelte van de trein ze wilden gaan zitten. De proef werd al snel uitgebreid met een elektronisch bord op een perron van station Den Bosch waarbij reizigers dezelfde informatie te zien kregen als via de testversie van de app. Omdat de pilot succesvol bleek, onderzocht de NS of het meetsysteem kon worden uitgerold.

Meetsysteem

“Uit de test is vast komen te staan dat landelijke inbouw in bestaande treinen te duur is. Reden is ook dat we inmiddels andere kostenefficiëntere innovaties kunnen gaan gebruiken. Zo hebben we door het in- en uitchecken met de OV-chipkaart steeds betere gegevens over de drukte op specifieke lijnen. Die inschattingen gebruiken we vervolgens om de planning van de treinlengtes beter af te stemmen op de verwachte drukte”, aldus Van Scherrenburg.

Door het in- en uitchecken met de OV-chipkaart wordt ook de drukte-indicator in de Reisplanner Xtra steeds accurater en kan de NS reizigers steeds beter informeren over de bezetting in de treinen, zo laat hij weten. “En we hebben voor reizigers inmiddels een druktemelder in de applicatie van NS geïntegreerd. Dat zijn allemaal kostenefficiëntere innovaties gebleken, waarvan de klant op de kortere en middellange termijn profiteert. Maar voor de langere termijn kijken we naar inbouw in nieuwe treinen bij de bouw ervan. En ook voor onze buitenlandse concessies zijn de ervaringen van de pilot nuttig en bruikbaar.”

Pilot

De intentie van de pilot met het infrood-systeem was om reizigers handelingsperspectief te geven, zo liet Ramon Lentink, senior onderzoeksleider bij NS, eerder al weten. “Ze kunnen in het drukke gedeelte plaatsnemen, bijvoorbeeld omdat ze dan snel het perron kunnen verlaten op het aankomststation, maar ook de keuze maken om op een rustigere plek te gaan zitten.”

Met de bijbehorende app konden reizigers naast de drukte in de wagons ook de locatie van de eerste en tweede klas, de stiltezone, de bredere ingang voor rolstoelen en de ruimte voor fietsen zien. Zo wisten ze voordat de trein binnenkwam al waar ze moeten gaan staan op het perron om in hun coupé plaats te nemen.

Roosmarijn Dierick

Lees ook:

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.