Veolia, trein, Heerlen

IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect

IJsafzetting op de bovenleiding heeft er zaterdag voor gezorgd dat het treinverkeer ernstig verstoord is geraakt. Honderden treinen in verschillende plaatsen kampten met storingen. Op de grote knooppunten Utrecht, Amsterdam, Amersfoort en Alkmaar reden tot in de middag geen treinen. ProRail heeft op vrijdagavond al diesellocomotieven ingezet om de bovenleiding ijsvrij te maken. Dat mocht echter niet baten.

Totdat de dooi intreedt, is de beste remedie tegen ijzelvorming het continu laten rijden van treinen. Deze schrapen beginnende ijsvorming van de bovenleiding. Doordat er op zaterdag later met de dienstregeling wordt gestart en minder treinen rijden dan doordeweeks had het ijs volgens ProRail langer de tijd om zich te hechten. Daardoor zou de opstart van de dienstregeling zaterdag niet op gang zijn gekomen.

Onvoldoende maatregelen

Maatschappij Voor Beter OV spreekt van een “ronduit beschamende dag”. De reizigersorganisatie stelt dat door inschattingsfouten “onvoldoende maatregelen werden genomen om aan de ijzel op de bovenleidingen het hoofd te bieden”, waardoor de treindienst op veel belangrijke trajecten geheel stil kwam te liggen. Daarnaast zou het opstarten van de treindienst veel te lang hebben geduurd.

Rover wijst erop dat NS en ProRail graag jubelen over hoge punctualiteitscijfers. “Maar die cijfers zeggen helemaal niets over grootschalige uitval van het treinverkeer en de duur daarvan. Wij dagen de bedrijven uit om hun statistieken daarover ook eens te openbaren en die te vergelijken met andere landen”, aldus de reizigersorganisatie.

IJzel

Door ijzel kan er een ongelijkmatige, isolerende ijsafzetting op de bovenleiding ontstaan. Deze ijslaag veroorzaakt korte stroomonderbrekingen voor de trein. Dit kan vonken veroorzaken en hoog risico op schade aan bovenleiding en uitval van het treinverkeer.

Voor een optimale stroomafname dient het sleepstuk van de stroomafnemer van een trein met een constante druk tegen de bovenleiding geduwd te worden. Door ijs aan de onderkant van de bovenleiding wordt steeds het contact tussen het sleepstuk en de bovenleiding onderbroken, omdat deze dan een stukje van de rijdraad geduwd wordt. Omdat de ijslaag isoleert wordt hiermee ook de elektriciteit naar de trein onderbroken. Een felle vonk is hiervan het gevolg en het voertuig heeft even geen stroom.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect”

Theo Daar|27.01.15|10:24

<>

Dat vereist enkele woorden “extra” technische uitleg vrees ik.
Ontijzelen die met hun uitlaatgassen ?

John van Rooij|27.01.15|11:16

Vroeger had men op diverse standplaatsen ijzelwagens staan die als er ijzel in aantocht was op voorhand al de bovenleiding met Glycol inspoten. Maar tegenwoordig mag er niets meer en moet er alles weg bezuinigd worden want geld telt.Dus wagens slopen en krakkemikkerig treinverkeer accepteren.Ook het toepassen van de ijzelschakeling van de bovenleiding mag niet meer,zou te gevaarlijk zijn door afvallend ijs wat weer schadeclaims opzou leveren, door advocatenratten.Dus geen treinen bij ijzel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect | OVPro.nl
Veolia, trein, Heerlen

IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect

IJsafzetting op de bovenleiding heeft er zaterdag voor gezorgd dat het treinverkeer ernstig verstoord is geraakt. Honderden treinen in verschillende plaatsen kampten met storingen. Op de grote knooppunten Utrecht, Amsterdam, Amersfoort en Alkmaar reden tot in de middag geen treinen. ProRail heeft op vrijdagavond al diesellocomotieven ingezet om de bovenleiding ijsvrij te maken. Dat mocht echter niet baten.

Totdat de dooi intreedt, is de beste remedie tegen ijzelvorming het continu laten rijden van treinen. Deze schrapen beginnende ijsvorming van de bovenleiding. Doordat er op zaterdag later met de dienstregeling wordt gestart en minder treinen rijden dan doordeweeks had het ijs volgens ProRail langer de tijd om zich te hechten. Daardoor zou de opstart van de dienstregeling zaterdag niet op gang zijn gekomen.

Onvoldoende maatregelen

Maatschappij Voor Beter OV spreekt van een “ronduit beschamende dag”. De reizigersorganisatie stelt dat door inschattingsfouten “onvoldoende maatregelen werden genomen om aan de ijzel op de bovenleidingen het hoofd te bieden”, waardoor de treindienst op veel belangrijke trajecten geheel stil kwam te liggen. Daarnaast zou het opstarten van de treindienst veel te lang hebben geduurd.

Rover wijst erop dat NS en ProRail graag jubelen over hoge punctualiteitscijfers. “Maar die cijfers zeggen helemaal niets over grootschalige uitval van het treinverkeer en de duur daarvan. Wij dagen de bedrijven uit om hun statistieken daarover ook eens te openbaren en die te vergelijken met andere landen”, aldus de reizigersorganisatie.

IJzel

Door ijzel kan er een ongelijkmatige, isolerende ijsafzetting op de bovenleiding ontstaan. Deze ijslaag veroorzaakt korte stroomonderbrekingen voor de trein. Dit kan vonken veroorzaken en hoog risico op schade aan bovenleiding en uitval van het treinverkeer.

Voor een optimale stroomafname dient het sleepstuk van de stroomafnemer van een trein met een constante druk tegen de bovenleiding geduwd te worden. Door ijs aan de onderkant van de bovenleiding wordt steeds het contact tussen het sleepstuk en de bovenleiding onderbroken, omdat deze dan een stukje van de rijdraad geduwd wordt. Omdat de ijslaag isoleert wordt hiermee ook de elektriciteit naar de trein onderbroken. Een felle vonk is hiervan het gevolg en het voertuig heeft even geen stroom.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect”

Theo Daar|27.01.15|10:24

<>

Dat vereist enkele woorden “extra” technische uitleg vrees ik.
Ontijzelen die met hun uitlaatgassen ?

John van Rooij|27.01.15|11:16

Vroeger had men op diverse standplaatsen ijzelwagens staan die als er ijzel in aantocht was op voorhand al de bovenleiding met Glycol inspoten. Maar tegenwoordig mag er niets meer en moet er alles weg bezuinigd worden want geld telt.Dus wagens slopen en krakkemikkerig treinverkeer accepteren.Ook het toepassen van de ijzelschakeling van de bovenleiding mag niet meer,zou te gevaarlijk zijn door afvallend ijs wat weer schadeclaims opzou leveren, door advocatenratten.Dus geen treinen bij ijzel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.