storing, utrecht, ns

Grote sein- en wisselstoring legt treinverkeer Utrecht plat

Het treinverkeer heeft maandagochtend last van een grote sein- en wisselstoring rond Utrecht Centraal. De storing heeft bovendien grote gevolgen voor het treinverkeer, doordat meerdere trajecten zijn getroffen, meldt de NS. Het is nog onbekend wanneer het treinverkeer hervat wordt. Het systeem van de bediening van seinen en wissels is maandagochtend nog niet stabiel.

De seinen en wissels kunnen inmiddels wel weer bediend worden. Volgens de NS is het een ‘logistieke puzzel’, de belangrijkste intercitytrajecten krijgen voorrang.

Oorzaak

De oorzaak is nog niet bekend, maar wordt onderzocht door monteurs. Tussen diverse stations in Nederland rijden geen treinen. Voor de meeste trajecten worden bussen ingezet.

Reizigers via Utrecht worden nog geadviseerd om de treinreis uit te stellen en het station te mijden. Ook de actuele reisinformatie kan onbetrouwbaar zijn, zegt de NS. Deze wordt momenteel bijgewerkt.

Rover

Reizigersvereniging Rover eist dat de Raad van Commissarissen van ProRail ingrijpt bij het bedrijf na de tweede grote systeemstoring in Utrecht binnen enkele weken.

Op 22 januari lag het treinverkeer rond Utrecht ook compleet stil. Dat kwam door een storing in het computernetwerk van ProRail. Rover vindt het onaanvaardbaar dat een technische storing een zo extreme impact kan hebben. De processen en systemen van ProRail zijn er volgens Rover kennelijk niet op toegerust om deze mega-effecten te voorkomen, ondanks de inrichting van een nieuw coördinatiecentrum (OCCR) enkele jaren geleden.

Structureel probleem

Als toezichthouder op de directie, is het aan de Raad van Commissarissen om in te grijpen. “Dit is geen incident meer, het is een structureel probleem”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “Het is nu hoog tijd om direct in te grijpen bij de ICT-afdeling van ProRail. Doormodderen is geen optie.”.

Rover wil een antwoord op de vraag hoe herhaling wordt voorkomen. Wellicht kan ProRail leren van de Duitse of Zwitserse spoorwegen: stations als Düsseldorf, Keulen en Zürich verwerken per uur evenveel of nog meer treinen dan Utrecht.

Lees het bericht van NS:

Door een storing aan de bediening van seinen en wissels zijn er grote gevolgen voor het treinverkeer van/naar Utrecht Centraal en de wijde omgeving.

– tussen Utrecht Centraal en Gouda rijden geen treinen, er rijden geen Intercity’s tussen Amersfoort en Rotterdam/Den Haag Centraal 
– tussen Utrecht Centraal en Leiden rijden geen treinen 
– tussen Utrecht Centraal en Hilversum/Bilthoven rijden geen treinen 
– tussen Schiphol/Amsterdam Centraal en Arnhem/Nijmegen rijden geen Intercity’s 
– tussen Schiphol/Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en ’s Hertogenbosch/Eindhoven rijden geen Intercity’s 
– tussen Utrecht Centraal en Tiel rijden geen treinen 
– tussen Utrecht Centraal en Rhenen rijden geen treinen 
– tussen Gouda en Alphen a/d Rijn rijden geen treinen 
– tussen Tilburg en ’s Hertogenbosch rijden minder Sprinters 
– tussen Arnhem en Tiel gaan de treinen weer rijden 
– tussen Dordrecht en Geldermalsen gaan de treinen weer rijden 
– tussen Amersfoort en Ede-Wageningen gaan de treinen weer rijden 
– ICE International wordt tussen Amsterdam en Arnhem zoveel mogelijk omgeleid via Deventer

We adviseren u om zo mogelijk uw reis van, naar of via Utrecht uit te stellen. Wanneer er weer treinen kunnen gaan rijden is helaas nog niet te zeggen, doordat het systeem voor bediening van seinen en wissels nog niet stabiel is. 

De schermen op stations en de Reisplanners kunnen onbetrouwbaar zijn, we werken er hard aan om deze zo goed mogelijk bij te werken. 

Er rijden hier en daar bussen, maar deze zijn heel druk. Staat u op een groot station, vraag dan onze medewerkers om meer informatie over busvervoer.  

Voor omreizenden tussen Amsterdam en Breda is Intercity Direct toeslagvrij.

Actuele spoorkaart 2 februari 2015
Actuele spoorkaart 2 februari 2015

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Grote sein- en wisselstoring legt treinverkeer Utrecht plat”

Aart Roest|03.03.15|14:17

Eén bovenleidingdraadje zorgt er voor dat er op 15 perrons geen treinen meer kunnen rijden. Is dit de nieuwe situatie nadat wissels werden verwijderd als bezuinings ? De nieuwe cross-overs, kunnen het vertrekken van een aangepast spoor niet effectueren. En is de loslatende stroomdraad slecht gemonteerd na het verwijderen van de wissels ? Hier ben ik wel nieuwsgierig naar…. Het zijn wel NS ondersteunende werkzaamheden waarop NS niet veel invloed heeft, zo lijkt me…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grote sein- en wisselstoring legt treinverkeer Utrecht plat | OVPro.nl
storing, utrecht, ns

Grote sein- en wisselstoring legt treinverkeer Utrecht plat

Het treinverkeer heeft maandagochtend last van een grote sein- en wisselstoring rond Utrecht Centraal. De storing heeft bovendien grote gevolgen voor het treinverkeer, doordat meerdere trajecten zijn getroffen, meldt de NS. Het is nog onbekend wanneer het treinverkeer hervat wordt. Het systeem van de bediening van seinen en wissels is maandagochtend nog niet stabiel.

De seinen en wissels kunnen inmiddels wel weer bediend worden. Volgens de NS is het een ‘logistieke puzzel’, de belangrijkste intercitytrajecten krijgen voorrang.

Oorzaak

De oorzaak is nog niet bekend, maar wordt onderzocht door monteurs. Tussen diverse stations in Nederland rijden geen treinen. Voor de meeste trajecten worden bussen ingezet.

Reizigers via Utrecht worden nog geadviseerd om de treinreis uit te stellen en het station te mijden. Ook de actuele reisinformatie kan onbetrouwbaar zijn, zegt de NS. Deze wordt momenteel bijgewerkt.

Rover

Reizigersvereniging Rover eist dat de Raad van Commissarissen van ProRail ingrijpt bij het bedrijf na de tweede grote systeemstoring in Utrecht binnen enkele weken.

Op 22 januari lag het treinverkeer rond Utrecht ook compleet stil. Dat kwam door een storing in het computernetwerk van ProRail. Rover vindt het onaanvaardbaar dat een technische storing een zo extreme impact kan hebben. De processen en systemen van ProRail zijn er volgens Rover kennelijk niet op toegerust om deze mega-effecten te voorkomen, ondanks de inrichting van een nieuw coördinatiecentrum (OCCR) enkele jaren geleden.

Structureel probleem

Als toezichthouder op de directie, is het aan de Raad van Commissarissen om in te grijpen. “Dit is geen incident meer, het is een structureel probleem”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “Het is nu hoog tijd om direct in te grijpen bij de ICT-afdeling van ProRail. Doormodderen is geen optie.”.

Rover wil een antwoord op de vraag hoe herhaling wordt voorkomen. Wellicht kan ProRail leren van de Duitse of Zwitserse spoorwegen: stations als Düsseldorf, Keulen en Zürich verwerken per uur evenveel of nog meer treinen dan Utrecht.

Lees het bericht van NS:

Door een storing aan de bediening van seinen en wissels zijn er grote gevolgen voor het treinverkeer van/naar Utrecht Centraal en de wijde omgeving.

– tussen Utrecht Centraal en Gouda rijden geen treinen, er rijden geen Intercity’s tussen Amersfoort en Rotterdam/Den Haag Centraal 
– tussen Utrecht Centraal en Leiden rijden geen treinen 
– tussen Utrecht Centraal en Hilversum/Bilthoven rijden geen treinen 
– tussen Schiphol/Amsterdam Centraal en Arnhem/Nijmegen rijden geen Intercity’s 
– tussen Schiphol/Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en ’s Hertogenbosch/Eindhoven rijden geen Intercity’s 
– tussen Utrecht Centraal en Tiel rijden geen treinen 
– tussen Utrecht Centraal en Rhenen rijden geen treinen 
– tussen Gouda en Alphen a/d Rijn rijden geen treinen 
– tussen Tilburg en ’s Hertogenbosch rijden minder Sprinters 
– tussen Arnhem en Tiel gaan de treinen weer rijden 
– tussen Dordrecht en Geldermalsen gaan de treinen weer rijden 
– tussen Amersfoort en Ede-Wageningen gaan de treinen weer rijden 
– ICE International wordt tussen Amsterdam en Arnhem zoveel mogelijk omgeleid via Deventer

We adviseren u om zo mogelijk uw reis van, naar of via Utrecht uit te stellen. Wanneer er weer treinen kunnen gaan rijden is helaas nog niet te zeggen, doordat het systeem voor bediening van seinen en wissels nog niet stabiel is. 

De schermen op stations en de Reisplanners kunnen onbetrouwbaar zijn, we werken er hard aan om deze zo goed mogelijk bij te werken. 

Er rijden hier en daar bussen, maar deze zijn heel druk. Staat u op een groot station, vraag dan onze medewerkers om meer informatie over busvervoer.  

Voor omreizenden tussen Amsterdam en Breda is Intercity Direct toeslagvrij.

Actuele spoorkaart 2 februari 2015
Actuele spoorkaart 2 februari 2015

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Grote sein- en wisselstoring legt treinverkeer Utrecht plat”

Aart Roest|03.03.15|14:17

Eén bovenleidingdraadje zorgt er voor dat er op 15 perrons geen treinen meer kunnen rijden. Is dit de nieuwe situatie nadat wissels werden verwijderd als bezuinings ? De nieuwe cross-overs, kunnen het vertrekken van een aangepast spoor niet effectueren. En is de loslatende stroomdraad slecht gemonteerd na het verwijderen van de wissels ? Hier ben ik wel nieuwsgierig naar…. Het zijn wel NS ondersteunende werkzaamheden waarop NS niet veel invloed heeft, zo lijkt me…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.