Ontwerp, station Bleizo, bron: folder gemeente Zoetermeer

Raad Zoetermeer akkoord met komst nieuw station Bleizo

De gemeenteraad van Zoetermeer heeft besloten garant te staan voor het nieuwe station Bleizo. De maximum garantstelling bedraagt 9,5 miljoen euro. Na een eerder akkoord van buurgemeente Lansingerland lijkt de komst van het nieuwe station, na jarenlang praten, eindelijk een feit. Als alles volgens planning verloopt, zijn de bouwwerkzaamheden eind 2018 afgerond.

Het nieuwe station Bleizo kost ongeveer zeventig miljoen euro en komt te liggen aan de oostkant van Zoetermeer. De bestaande OV-netwerken van Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer worden door de nieuwbouw met elkaar verbonden. Voor zo’n zeventigduizend inwoners van Lansingerland en Zoetermeer kan de reistijdwinst oplopen tot 25 minuten en ze hoeven minder vaak over te stappen.

RandstadRail

Alle sprinters tussen Den Haag en Gouda zullen stoppen op Bleizo en RandstadRail-lijn 4 wordt naar het station doorgetrokken. Daarmee biedt het voor treinreizigers een overstapmogelijkheid op bus, fiets, auto en dus op RandstadRail.

Van de ongeveer zeventig miljoen euro die het nieuwe station gaat kosten, wordt zo’n 18,5 miljoen uitgetrokken voor de aanleg van RandstadRail boven snelweg A12. Voor de bouw van het station zelf is 20,7 miljoen begroot. Ook moet er voor fiets en auto de nodige infrastructuur worden aangelegd. Daarvoor wordt nog eens 32 miljoen euro uitgetrokken.

Akkoord

Bleizo is een samentrekking van Bleiswijk en Zoetermeer. Bleiswijk is een dorp in gemeente Lansingerland, ten oosten van Zoetermeer. Over het nieuwe station wordt al jaren gesproken. Na het akkoord van afgelopen maandag is een belangrijke horde genomen.

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Raad Zoetermeer akkoord met komst nieuw station Bleizo”

Sèbastiaan de Groot|10.02.15|22:22

Kan die tramlijn niet worden door getrokken vanaf Zoetermeer via Bleiswijk naar Gouda en naar Utrecht?

Peter|11.02.15|13:03

@Sèbastiaan de Groot Kapitalen uit gaan geven om een extra tramlijn van 40 km te gaan bouwen die vervolgens qua rijtijden op geen stukken na met de trein kan concurreren? Lijkt me geen goed idee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.