Werkzaamheden, bovenleiding

Lege reizigerstrein reed bovenleiding Utrecht CS kapot

Een lege reizigerstrein heeft maandag de bovenleiding bij Utrecht Centraal kapotgereden. Dat meldt spoorbeheerder ProRail. Dit gebeurde maandagochtend bij de opstart van de dienstregeling op het grootste spoorknooppunt van Nederland. De bovenleiding bij spoor 11a raakte over een lengte van zes meter beschadigd.

ProRail meldde dinsdag al dat uit een eerste inspectie was gebleken dat de bovenleiding voor het incident in een goede staat verkeerde. Nader onderzoek heeft nu uitgewezen dat de reizigerstrein de bovenleiding heeft beschadigd.

Treinverkeer

Het defect had maandag forse gevolgen voor het treinverkeer van en naar Utrecht. Ook vielen er op andere trajecten treinen uit. De bovenleiding was rond het middaguur weer hersteld. Bij een storing op spoorknooppunt Utrecht Centraal ontstaat volgens ProRail echter “een ingewikkelde logistieke puzzel”.

Om de bovenleiding te kunnen repareren, dient de elektriciteit (1500 volt) uitgeschakeld te worden. Op station Utrecht Centraal zijn er meerdere spanningsgroepen voor de stroomvoorziening van het treinverkeer. Aan een spanningsgroep zijn meerdere bovenleidingen gekoppeld.

Bovenleiding

Om de geraakte bovenleiding te repareren werd ook automatisch de elektriciteit boven andere sporen uitgeschakeld, die aan dezelfde spanningsgroep zijn gekoppeld. Spoor 9 tot en met 14 hadden bij de opstart door toedoen van de breuk geen spanning. Spoor 1 tot en met 8, spoor 18 en 19 zijn niet geraakt door de breuk.

Een goederentrein kwam door toedoen van de breuk zonder stroom te staan. Deze gestrande goederentrein blokkeerde ook een aantal sporen aan de zuidkant van Utrecht, waardoor er minder sporen beschikbaar waren voor het reizigersverkeer dan gebruikelijk.

Werkzaamheden

Na een uur is de spanning weer op drie sporen teruggebracht en rond acht uur ’s ochtends is de goederentrein weggesleept. Het repareren van een bovenleiding is een secuur werk dat enkele uren in beslag neemt, omdat de rijdraden op precies de juiste hoogte moeten hangen zodat treinen stroom kunnen afnemen. Ook moet het werk veilig gebeuren.

Lees ook:

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Lege reizigerstrein reed bovenleiding Utrecht CS kapot”

Paul Lamote|04.03.15|21:56

Op dit soort dagen snap je waarom ze in de VS hebben gekozen om vrijwel uitsluitend met dieseltreinen te rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.