OCCR, verkeersleiding, ProRail

Mansveld: overschakelen naar OCCR kost vier uur

Als NS en ProRail willen overschakelen naar het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) neemt dat vier uur in beslag. Daardoor wordt het OCCR alleen bij grote calamiteiten ingeschakeld als back-up. Dat zegt staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld in antwoorden op vragen van Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie. Het OCCR is het landelijke controlecentrum voor het Nederlandse spoor dat bij calamiteiten andere verkeersleidingsposten kan overnemen.

De parlementariër stelde haar vragen naar aanleiding van een sein- en wisselstoring bij station Utrecht Centraal die op 2 februari plaatsvond. Vooral in de ochtenduren ondervonden treinreizigers veel hinder van de storing. Een overschakeling naar het OCCR vond echter niet plaats, terwijl het wél hiervoor ingeschakeld kan worden.

Calamiteiten

”Een uitwijk naar het OCCR is alleen een optie bij grote calamiteiten, waarbij de verkeersleidingspost langdurig buiten gebruik raakt”, aldus Mansveld in haar beantwoording op de vragen van de parlementariër. ”In die gevallen kan de uitwijk het werk van een volledige verkeersleidingspost overnemen.”

In zo’n geval moeten alle systemen en computers worden overgezet. ”Dat is een complexe operatie, waarbij de oude post helemaal moet worden uitgezet om te zorgen dat deze de wissels niet meer kan beïnvloeden. ProRail oefent hier regelmatig mee en evalueert dan het uitvoeren van het draaiboek. Hieruit blijkt iedere keer dat het uitvoeren van het volledige draaiboek met alle verificatiestappen die hiervoor nodig zijn, vier uur kost.”

Onderzoeken

Dik-Faber wilde ook van de staatssecretaris weten of die termijn van vier uur kan worden versneld. Ze vroeg daarom aan Mansveld of ze bereid is te onderzoeken of de overschakeling kan worden versneld. De bewindsvrouw doet hier echter geen mededeling over.

Het OCCR heeft diverse taken omtrent het regelen en coördineren van het treinverkeer in Nederland. Zo zorgt het centrum voor de uitvoering van de dienstregeling, probeert het storingen te voorspellen en te voorkomen en zet het zich in om olievlekwerking te voorkomen bij storingen. Ook kan het als back-up dienen voor reguliere verkeersleidingsposten.

Tom van Gurp

Lees ook:

Spoorchaos rond Utrecht wegens ICT-fout ProRail

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.