NS, trein

NS wil extra overheidsmaatregelen na ernstige mishandeling conductrice

Een NS-conductrice is donderdagnacht zodanig mishandeld dat ze aan verschillende breuken in haar gezicht moet worden geopereerd. De vrouw kwam tijdens haar laatste ronde in een trein op station Hoofddorp een reiziger tegen die de trein niet uit wilde. Even later zag ze de man vanaf het perron in de deuropening van de trein staan, waarna ze zich niets meer herinnert. De machinist vond haar toegetakeld op de grond. NS en de vakbonden hebben minister Opstelten, minister Plasterk en staatssecretaris Mansveld opgeroepen om op de zeer korte termijn met ze om de tafel te gaan om tot extra overheidsmaatregelen te komen.

“Blijf met je poten van NS-personeel af.” Dat is de reactie van staatssecretaris Mansveld op het incident. Via Twitter werd die boodschap vrijdag de wereld in gestuurd. De staatssecretarig heeft daarnaast toegezegd ook zo snel mogelijk overleg over de zaak te willen voeren.

Geweld

“Een van onze collega’s is in de nacht van donderdag op vrijdag ernstig mishandeld terwijl zij haar werk deed in een trein op station Hoofddorp. NS is zeer ontdaan door dit voorval, leeft met haar mee en roept de politiek op om samen met NS dergelijke gevallen van agressie in de toekomst te bestrijden”, zo valt in een gezamenlijke brief van NS, vakbonden en OR te lezen. Politie heeft een aanhouding verricht, maar het is nog niet duidelijk of het om de dader gaat.

Marjan Rintel, directievoorzitter NS Reizigers laat in het schrijven weten: “Toen ik van deze agressie hoorde, liepen de rillingen over mijn lijf. Onze mensen moeten veilig hun werk kunnen doen. Geweld is nooit te rechtvaardigen. Hier geldt: Handen thuis of blijf thuis! Wij kunnen dit niet alleen oplossen en lopen tegen de grenzen aan van wat wij redelijkerwijs als spoorsector kunnen doen. We hebben de overheid en heel Nederland hiervoor nodig.’’

Maatregelen

Huub van den Dungen (FNV Bondgenoten), Wim Eilert (VVMC) en Evert Jan van der Mheen (CNV) stellen: “We zijn al langere tijd met NS over dit onderwerp in gesprek. We zijn vandaag geschokt door dit ernstige agressiegeval. Vakbonden zijn van mening dat de mate van agressie vraagt om andere maatregelen dan tot dusver.’’

Ook Maatschappij Voor Beter OV heeft op het incident gereageerd en zegt geschokt te zijn naar aanleiding van de zware mishandeling van de conductrice in Hoofddorp. “Het wordt blijkbaar steeds gewoner dat OV-personeel wordt bedreigd en mishandeld. Wij zijn het met de NS eens dat de overheid hier iets aan moet doen.

OV-verbod

Voor Beter OV zegt door de rechter opgelegde langdurige landelijke OV-verboden als mogelijkheden te zien om de situatie te verbeteren. “Overtreding van dat OV-verbod moet leiden tot voorwaardelijke celstraffen. Om dat OV-verbod te handhaven, is het invoeren van identificatieplicht in het OV noodzakelijk, waarbij niet-geüniformeerde politieteams regelmatig door de trein gaan, om mensen die dit OV-verbod negeren op te pakken.”

Voorzitter Rikus Spithorst: “Het is sowieso de omgekeerde wereld in ons land. Afgelopen weekend startte een crowdfunding om de proceskosten te betalen van een reiziger die beboet werd wegens het met zijn schoenen op de stoel zitten. Daarmee trekt een deel van de samenleving een lange neus naar het OV-personeel dat aan wangedrag van reizigers een halt tracht toe te roepen.”

Agressie

Half februari werd door spoormedewerkers al betoogd tot meer veiligheidsmaatregelen. Vier medewerkers van de standplaats ’s-Hertogenbosch deden in een brief aan de directie van NS Reizigers, de OR en de vakbonden negen voorstellen om agressie op en rond het spoor aan te pakken. In de brief werden expliciete suggesties gedaan, zoals de inzet van structurele dubbele bemensing in treinen op vrijdag-, zaterdag- en zondagavonden en cameratoezicht op stations en in nieuwe en nog te renoveren treinen. Dit als reactie op een ander ernstig incident.

NS investeert jaarlijks zo’n 100 miljoen euro in het tegengaan van agressie naar werknemers toe. Zo is er onder meer speciaal Veilig en Service-personeel en 24 uur per dag bemande veiligheidscentrales. Ook het in gebruik nemen van steeds meer poortjes op stations moet gaan helpen, aangezien veel agressie gerelateerd is aan zwartrijden. NS werkt naar eigen zeggen aan versnelling hiervan. Afgelopen jaar lanceerde NS een speciale publiekscampagne ‘Handen af van onze collega’s’. Aan de hand van persoonlijke getuigenissen liet de campagne zien wat de impact is van agressie met personeel in de OV-sector doet.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil extra overheidsmaatregelen na ernstige mishandeling conductrice | OVPro.nl
NS, trein

NS wil extra overheidsmaatregelen na ernstige mishandeling conductrice

Een NS-conductrice is donderdagnacht zodanig mishandeld dat ze aan verschillende breuken in haar gezicht moet worden geopereerd. De vrouw kwam tijdens haar laatste ronde in een trein op station Hoofddorp een reiziger tegen die de trein niet uit wilde. Even later zag ze de man vanaf het perron in de deuropening van de trein staan, waarna ze zich niets meer herinnert. De machinist vond haar toegetakeld op de grond. NS en de vakbonden hebben minister Opstelten, minister Plasterk en staatssecretaris Mansveld opgeroepen om op de zeer korte termijn met ze om de tafel te gaan om tot extra overheidsmaatregelen te komen.

“Blijf met je poten van NS-personeel af.” Dat is de reactie van staatssecretaris Mansveld op het incident. Via Twitter werd die boodschap vrijdag de wereld in gestuurd. De staatssecretarig heeft daarnaast toegezegd ook zo snel mogelijk overleg over de zaak te willen voeren.

Geweld

“Een van onze collega’s is in de nacht van donderdag op vrijdag ernstig mishandeld terwijl zij haar werk deed in een trein op station Hoofddorp. NS is zeer ontdaan door dit voorval, leeft met haar mee en roept de politiek op om samen met NS dergelijke gevallen van agressie in de toekomst te bestrijden”, zo valt in een gezamenlijke brief van NS, vakbonden en OR te lezen. Politie heeft een aanhouding verricht, maar het is nog niet duidelijk of het om de dader gaat.

Marjan Rintel, directievoorzitter NS Reizigers laat in het schrijven weten: “Toen ik van deze agressie hoorde, liepen de rillingen over mijn lijf. Onze mensen moeten veilig hun werk kunnen doen. Geweld is nooit te rechtvaardigen. Hier geldt: Handen thuis of blijf thuis! Wij kunnen dit niet alleen oplossen en lopen tegen de grenzen aan van wat wij redelijkerwijs als spoorsector kunnen doen. We hebben de overheid en heel Nederland hiervoor nodig.’’

Maatregelen

Huub van den Dungen (FNV Bondgenoten), Wim Eilert (VVMC) en Evert Jan van der Mheen (CNV) stellen: “We zijn al langere tijd met NS over dit onderwerp in gesprek. We zijn vandaag geschokt door dit ernstige agressiegeval. Vakbonden zijn van mening dat de mate van agressie vraagt om andere maatregelen dan tot dusver.’’

Ook Maatschappij Voor Beter OV heeft op het incident gereageerd en zegt geschokt te zijn naar aanleiding van de zware mishandeling van de conductrice in Hoofddorp. “Het wordt blijkbaar steeds gewoner dat OV-personeel wordt bedreigd en mishandeld. Wij zijn het met de NS eens dat de overheid hier iets aan moet doen.

OV-verbod

Voor Beter OV zegt door de rechter opgelegde langdurige landelijke OV-verboden als mogelijkheden te zien om de situatie te verbeteren. “Overtreding van dat OV-verbod moet leiden tot voorwaardelijke celstraffen. Om dat OV-verbod te handhaven, is het invoeren van identificatieplicht in het OV noodzakelijk, waarbij niet-geüniformeerde politieteams regelmatig door de trein gaan, om mensen die dit OV-verbod negeren op te pakken.”

Voorzitter Rikus Spithorst: “Het is sowieso de omgekeerde wereld in ons land. Afgelopen weekend startte een crowdfunding om de proceskosten te betalen van een reiziger die beboet werd wegens het met zijn schoenen op de stoel zitten. Daarmee trekt een deel van de samenleving een lange neus naar het OV-personeel dat aan wangedrag van reizigers een halt tracht toe te roepen.”

Agressie

Half februari werd door spoormedewerkers al betoogd tot meer veiligheidsmaatregelen. Vier medewerkers van de standplaats ’s-Hertogenbosch deden in een brief aan de directie van NS Reizigers, de OR en de vakbonden negen voorstellen om agressie op en rond het spoor aan te pakken. In de brief werden expliciete suggesties gedaan, zoals de inzet van structurele dubbele bemensing in treinen op vrijdag-, zaterdag- en zondagavonden en cameratoezicht op stations en in nieuwe en nog te renoveren treinen. Dit als reactie op een ander ernstig incident.

NS investeert jaarlijks zo’n 100 miljoen euro in het tegengaan van agressie naar werknemers toe. Zo is er onder meer speciaal Veilig en Service-personeel en 24 uur per dag bemande veiligheidscentrales. Ook het in gebruik nemen van steeds meer poortjes op stations moet gaan helpen, aangezien veel agressie gerelateerd is aan zwartrijden. NS werkt naar eigen zeggen aan versnelling hiervan. Afgelopen jaar lanceerde NS een speciale publiekscampagne ‘Handen af van onze collega’s’. Aan de hand van persoonlijke getuigenissen liet de campagne zien wat de impact is van agressie met personeel in de OV-sector doet.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.