ACM, Autoriteit Consument en Markt, kartelwaakhond

ACM: nog geen besluit over boete NS wegens overtreding Spoorwegwet

De NS heeft op diverse punten de Spoorwegwet overtreden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in de provincie Limburg, zo heeft de kartelwaakhond ACM geconstateerd. Het onderzoek of er sprake is van machtsmisbruik of mogelijke andere overtredingen van NS loopt echter nog. Pas daarna wordt een beslissing genomen of een boete gerechtvaardigd is. De ACM spreekt hiermee berichtgeving van de Volkskrant tegen. Die krant meldde maandag dat er geen boete zou worden opgelegd aan NS.

Veolia heeft bij ACM tegen NS een klacht ingediend op grond van de Spoorwegwet. De klacht gaat onder meer over diensten die Veolia van de NS wilde afnemen in het kader van de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Het gaat om diensten zoals het gebruik van servicebalies, kaartautomaten en OV-chippalen.

Besluit

Op vrijdag 6 maart heeft ACM in deze geschilprocedure een besluit genomen op het deel van de klacht dat ziet op deze diensten en het besluit naar NS en Veolia verzonden. In de vooraankondiging van het besluit constateert ACM dat de NS de Spoorwegwet heeft overtreden.

“In een geschilprocedure kunnen geen boetes worden opgelegd”, meldt ACM. “In het besluit van 6 maart laat ACM zich niet uit over machtsmisbruik of mogelijke andere overtredingen van NS. Het onderzoek daarnaar is nog niet afgerond. Over het opleggen van een eventuele boete heeft ACM nog geen beslissing genomen.”

Openbaar

ACM wil dit besluit zo snel mogelijk openbaar maken. De partijen kunnen het besluit en de openbaarmaking daarvan aanvechten bij de rechter. NS-dochter Abellio heeft de aanbesteding, voor een periode van 15 jaar, gewonnen.De kartelautoriteit stelde het onderzoek in naar aanleiding van klachten van Veolia.

Veolia-directeur Manu Lageirse noemde de publicatie van de Volkskrant maandagochtend al meteen onzin. “Het verhaal is totale quatsch. Ik heb het rapport vrijdag gekregen. Als ik het artikel van de Volkskrant lees, dan herken ik me er niet in. Er staat in het rapport niets over een boete. Ook niet dat die niet zou worden gegeven.”

Concessie

ACM oordeelde dat NS de spoorwegwet heeft overtreden door concurrenten hoge prijzen voor essentiële zaken zoals het plaatsen van eigen OV-chippalen op stations en de toegang tot kaartautomaten. NS heeft daardoor financieel voordeel ten opzichte van de andere inschrijvers.

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu meldde onlangs nog in een brief aan de Tweede Kamer dat “NS geen producten, diensten of middelen aan Abellio levert voor een vergoeding die onder de prijs ligt die gerekend zou worden aan derden”. ACM stelde echter vast dat dit wél het geval is.

OV-concessie

De provincie Limburg maakte op 10 februari bekend dat zij de OV-concessie aan Abellio gunt. De NS-dochter wordt daarmee in een klap verantwoordelijk voor het OV per bus en de stoptrein-diensten in de gehele provincie. De OV-concessie loopt van december 2016 tot en met december 2031.

De private vervoerders kwamen meerdere malen in opstand tegen de procedure die provincie Limburg hanteerde. Veolia probeerde zelfs via een gang naar de rechter bij de provincie af te dwingen dat Abellio zou worden uitgesloten van de aanbesteding. De rechter wees de eis van Veolia echter af, omdat Veolia de aanklachten richting de provincie niet hard kon maken in het kort geding.

Veolia

Veolia verzorgt sinds 2006 het busvervoer en twee stoptreinlijnen in Limburg. Voor de aanbesteding van de nieuwe concessie, die komend jaar ingaat, diende Veolia een ongeldig bod in. Het bedrijf vroeg voor de concessie meer subsidie dan de provincie beschikbaar heeft voor het openbaar vervoer. Arriva leverde wel een geldig bod in bij de provincie, maar verloor de aanbesteding ruimschoots van NS-dochter Abellio.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ACM: nog geen besluit over boete NS wegens overtreding Spoorwegwet | OVPro.nl
ACM, Autoriteit Consument en Markt, kartelwaakhond

ACM: nog geen besluit over boete NS wegens overtreding Spoorwegwet

De NS heeft op diverse punten de Spoorwegwet overtreden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in de provincie Limburg, zo heeft de kartelwaakhond ACM geconstateerd. Het onderzoek of er sprake is van machtsmisbruik of mogelijke andere overtredingen van NS loopt echter nog. Pas daarna wordt een beslissing genomen of een boete gerechtvaardigd is. De ACM spreekt hiermee berichtgeving van de Volkskrant tegen. Die krant meldde maandag dat er geen boete zou worden opgelegd aan NS.

Veolia heeft bij ACM tegen NS een klacht ingediend op grond van de Spoorwegwet. De klacht gaat onder meer over diensten die Veolia van de NS wilde afnemen in het kader van de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Het gaat om diensten zoals het gebruik van servicebalies, kaartautomaten en OV-chippalen.

Besluit

Op vrijdag 6 maart heeft ACM in deze geschilprocedure een besluit genomen op het deel van de klacht dat ziet op deze diensten en het besluit naar NS en Veolia verzonden. In de vooraankondiging van het besluit constateert ACM dat de NS de Spoorwegwet heeft overtreden.

“In een geschilprocedure kunnen geen boetes worden opgelegd”, meldt ACM. “In het besluit van 6 maart laat ACM zich niet uit over machtsmisbruik of mogelijke andere overtredingen van NS. Het onderzoek daarnaar is nog niet afgerond. Over het opleggen van een eventuele boete heeft ACM nog geen beslissing genomen.”

Openbaar

ACM wil dit besluit zo snel mogelijk openbaar maken. De partijen kunnen het besluit en de openbaarmaking daarvan aanvechten bij de rechter. NS-dochter Abellio heeft de aanbesteding, voor een periode van 15 jaar, gewonnen.De kartelautoriteit stelde het onderzoek in naar aanleiding van klachten van Veolia.

Veolia-directeur Manu Lageirse noemde de publicatie van de Volkskrant maandagochtend al meteen onzin. “Het verhaal is totale quatsch. Ik heb het rapport vrijdag gekregen. Als ik het artikel van de Volkskrant lees, dan herken ik me er niet in. Er staat in het rapport niets over een boete. Ook niet dat die niet zou worden gegeven.”

Concessie

ACM oordeelde dat NS de spoorwegwet heeft overtreden door concurrenten hoge prijzen voor essentiële zaken zoals het plaatsen van eigen OV-chippalen op stations en de toegang tot kaartautomaten. NS heeft daardoor financieel voordeel ten opzichte van de andere inschrijvers.

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu meldde onlangs nog in een brief aan de Tweede Kamer dat “NS geen producten, diensten of middelen aan Abellio levert voor een vergoeding die onder de prijs ligt die gerekend zou worden aan derden”. ACM stelde echter vast dat dit wél het geval is.

OV-concessie

De provincie Limburg maakte op 10 februari bekend dat zij de OV-concessie aan Abellio gunt. De NS-dochter wordt daarmee in een klap verantwoordelijk voor het OV per bus en de stoptrein-diensten in de gehele provincie. De OV-concessie loopt van december 2016 tot en met december 2031.

De private vervoerders kwamen meerdere malen in opstand tegen de procedure die provincie Limburg hanteerde. Veolia probeerde zelfs via een gang naar de rechter bij de provincie af te dwingen dat Abellio zou worden uitgesloten van de aanbesteding. De rechter wees de eis van Veolia echter af, omdat Veolia de aanklachten richting de provincie niet hard kon maken in het kort geding.

Veolia

Veolia verzorgt sinds 2006 het busvervoer en twee stoptreinlijnen in Limburg. Voor de aanbesteding van de nieuwe concessie, die komend jaar ingaat, diende Veolia een ongeldig bod in. Het bedrijf vroeg voor de concessie meer subsidie dan de provincie beschikbaar heeft voor het openbaar vervoer. Arriva leverde wel een geldig bod in bij de provincie, maar verloor de aanbesteding ruimschoots van NS-dochter Abellio.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.