Ongeluk, treinen, Tilburg

Onderzoeksraad start onderzoek naar treinbotsing Tilburg

De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar de schade die vrijdag is ontstaan bij de botsing tussen een goederentrein en een passagierstrein in Tilburg. Daarbij ontstond een lek in de ketelwagen van de goederentrein. De Onderzoeksraad verwacht uit dit onderzoek nieuwe veiligheidslessen te kunnen trekken over het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Het onderzoek richt zich nadrukkelijk niet op de oorzaak van de botsing, omdat deze volgens de Onderzoeksraad “overeenkomsten vertoont met de eerder onderzochte treinbotsing bij het Westerpark in Amsterdam in april 2012”. Bij de treinbotsing in Amsterdam botsten twee passagierstreinen op elkaar. Daarbij kwam een persoon om het leven en raakten honderden mensen gewond.

Eerder deze week werd bekendgemaakt dat de machinist van de stoptrein van de NS in Tilburg door een rood sein was gereden. In Amsterdam Westerpark werd het ongeluk ook veroorzaakt door een rood sein-passage. In allebei de gevallen greep het beveiligingssysteem Automatische Treinbeïnvloeding, Eerste Generatie (EG) niet in. Naar aanleiding van het treinongeluk in Amsterdam is besloten om Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie (ATB Vv) verder uit te rollen over het Nederlandse spoor.

Rood sein

Het desbetreffende sein in Tilburg is op dit moment met ATB EG (Eerste Generatie) uitgerust. Na het ongeluk in Tilburg werd opgeroepen om de gehele Brabantroute met Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie (ATB Vv) uit te rusten. De komende jaren zullen er meer goederentreinen over deze route gaan rijden.

Bij de treinbotsing in Tilburg raakten acht inzittenden inclusief de conducteur van de stoptrein gewond. In totaal zaten er veertig personen in de passagierstrein. De machinist van de goederentrein bleef ongedeerd. Vanwege de bergingswerkzaamheden was er een groot deel van het weekend geen treinverkeer mogelijk tussen Tilburg en Tilburg Universiteit.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.