Trein, ontsporing, NS

‘NS negeerde aanbeveling van Inspectie over Mat ’64-treinen’

NS heeft een veiligheidsaanbeveling van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de voorganger van de ILT,  over de Mat ’64-treinen sinds 2008 genegeerd. De Inspectie had de NS in 2008 aanbevolen om baanschuivers op de oude stoptreinen aan te brengen om het verhoogde ontsporingsrisico te verkleinen. Dat deed de Inspectie nadat in 2007 een trein op een overweg ontspoorde in Coevorden. De NS heeft aan die aanbeveling nooit gehoor gegeven.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat waarschuwde in 2008 al voor het gevaar op ontsporing van de Mat 64-treinen bij een aanrijding, meldt de Telegraaf. Afgelopen zondag botste een Mat ’64-trein op een auto. Daarbij ontspoorde de trein en veroorzaakte een grote ravage aan het spoor. De bestuurder van de auto kwam om het leven bij de botsing. Het treinverkeer tussen Deventer en Apeldoorn lag vanwege herstelwerkzaamheden bijna een week stil.

Aanbeveling Inspectie

Deze stoptrein was in tegenstelling tot de aanbeveling van de Inspectie niet voorzien van een baanschuiver, wat mogelijk heeft bijgedragen tot de ontsporing. De onderzoekers stelden toen al dat bij de Mat ’64 de kans op ontsporing buitengewoon groot is in het geval van een aanrijding. “De oorzaak van deze ontsporingen zijn de relatief lichte loopdraaistellen aan de kop van de trein en het ontbreken van een baanschuiver bij dit type materieel.”

Destijds werd gesteld dat de levensduur van materieel type Mat ‘64 nog maar beperkt was. Dit was de reden om het materieel niet uit te rusten met baanschuivers. Toch rijdt NS anno 2015 nog steeds met dit type stoptrein rond. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft in een brief aan ILT om opheldering gevraagd over de veiligheid van de oudste stoptreinen op het Nederlandse spoor.

Spoorveiligheid

Voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV: “Als er iedere keer weer twee jaar bij komt in het gebruik van deze treinen, dan vind ik dat dit marchanderen met de veiligheid is. NS zou in ieder geval kunnen bekijken of de inzet beperkt kan worden tot trajecten met weinig spoorwegovergangen. NS heeft maling aan alles qua veiligheid.”

“De uitdienststelling van de treinen wordt iedere keer weer uitgesteld. Dan is er weer materieel te laat besteld. Nu is de smoes dat de SLT’s uit dienst gehaald moeten worden om er wc’s in te bouwen. De Mat ’64 zijn technisch onverwoestbaar. Dan kun je voor een appel en een ei blijven doorrijden. Ik snap dat dit aantrekkelijk is voor de financiële afdeling van NS, maar je moet het wel veilig organiseren.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘NS negeerde aanbeveling van Inspectie over Mat ’64-treinen’ | OVPro.nl
Trein, ontsporing, NS

‘NS negeerde aanbeveling van Inspectie over Mat ’64-treinen’

NS heeft een veiligheidsaanbeveling van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de voorganger van de ILT,  over de Mat ’64-treinen sinds 2008 genegeerd. De Inspectie had de NS in 2008 aanbevolen om baanschuivers op de oude stoptreinen aan te brengen om het verhoogde ontsporingsrisico te verkleinen. Dat deed de Inspectie nadat in 2007 een trein op een overweg ontspoorde in Coevorden. De NS heeft aan die aanbeveling nooit gehoor gegeven.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat waarschuwde in 2008 al voor het gevaar op ontsporing van de Mat 64-treinen bij een aanrijding, meldt de Telegraaf. Afgelopen zondag botste een Mat ’64-trein op een auto. Daarbij ontspoorde de trein en veroorzaakte een grote ravage aan het spoor. De bestuurder van de auto kwam om het leven bij de botsing. Het treinverkeer tussen Deventer en Apeldoorn lag vanwege herstelwerkzaamheden bijna een week stil.

Aanbeveling Inspectie

Deze stoptrein was in tegenstelling tot de aanbeveling van de Inspectie niet voorzien van een baanschuiver, wat mogelijk heeft bijgedragen tot de ontsporing. De onderzoekers stelden toen al dat bij de Mat ’64 de kans op ontsporing buitengewoon groot is in het geval van een aanrijding. “De oorzaak van deze ontsporingen zijn de relatief lichte loopdraaistellen aan de kop van de trein en het ontbreken van een baanschuiver bij dit type materieel.”

Destijds werd gesteld dat de levensduur van materieel type Mat ‘64 nog maar beperkt was. Dit was de reden om het materieel niet uit te rusten met baanschuivers. Toch rijdt NS anno 2015 nog steeds met dit type stoptrein rond. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft in een brief aan ILT om opheldering gevraagd over de veiligheid van de oudste stoptreinen op het Nederlandse spoor.

Spoorveiligheid

Voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV: “Als er iedere keer weer twee jaar bij komt in het gebruik van deze treinen, dan vind ik dat dit marchanderen met de veiligheid is. NS zou in ieder geval kunnen bekijken of de inzet beperkt kan worden tot trajecten met weinig spoorwegovergangen. NS heeft maling aan alles qua veiligheid.”

“De uitdienststelling van de treinen wordt iedere keer weer uitgesteld. Dan is er weer materieel te laat besteld. Nu is de smoes dat de SLT’s uit dienst gehaald moeten worden om er wc’s in te bouwen. De Mat ’64 zijn technisch onverwoestbaar. Dan kun je voor een appel en een ei blijven doorrijden. Ik snap dat dit aantrekkelijk is voor de financiële afdeling van NS, maar je moet het wel veilig organiseren.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.