Rhein-Ruhr-Express, Siemens, Desiro HC

Siemens haalt miljardenorder 
Rhine-Ruhr Express binnen

Siemens heeft donderdag een record-opdracht in de wacht gesleept van de metropoolregio Rhein-Ruhr. De gemeenten die betrokken zijn bij het nieuwe railtransportconcept Rhine-Ruhr Express (RRX) hebben Siemens opdracht gegeven voor de levering van 82 samengestelde Desiro HC-treinen met elektrische aandrijving en voor de levering van onderhoudsdiensten voor een periode van 32 jaar. Met een totaal volume van meer dan 1,7 miljard euro is dit de grootste regionale railtransportorder die Siemens ooit in Duitsland heeft binnengehaald.

De Desiro HC-treinen die Siemens gaat leveren zijn nieuw ontwikkelde, geavanceerde dubbeldekker-treinen. Elke trein zal uit vier wagons bestaan, 105 meter lang zijn en 400 zitplaatsen bieden. Tijdens het rijden zullen twee treinstellen aan elkaar gekoppeld zijn en samen een express-trein van acht wagons met 800 zitplaatsen vormen. Er rijden al Desiro-treinen in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Rusland, Zwitserland en Thailand, en binnen afzienbare tijd ook in Oostenrijk.

Nieuwe banen

“Dit is een enorm succes voor de railbusiness van Siemens. Met dit project worden bestaande hoogwaardige banen in Noordrijn-Westfalen veiliggesteld en nieuwe banen gecreëerd. Onze uiterst moderne trein is goed nieuws voor miljoenen forenzen in het Rijn- en Ruhrgebied in Duitslands dichtstbevolkte regio,” aldus Jochen Eickholt, directeur van de Mobility-divisie van Siemens.

De onderneming levert niet alleen de nieuwe treinen, maar verzorgt 32 jaar lang ook het onderhoud ervan. Een onderhoudscontract van deze omvang is een unicum voor de Duitse railindustrie. Siemens bouwt een onderhoudsfaciliteit in Dortmund-Eving, waar aan vier treinen tegelijk onderhoud kan worden gepleegd, en waar ongeveer honderd nieuwe specialisten in ploegendiensten zullen werken. Volgens bestaande plannen zal de faciliteit voorzien in een voertuighal, speciale workshops, een wasstraat buiten en  opstelsporen voor maximaal tien treinen.

Treinmaterieel

De RRX zal de steeds slechter wordende verkeersomstandigheden in het Rijn-Ruhrgebied helpen verbeteren, wanneer in 2018 de eerste treinen worden geleverd. De regio behoort tot de grootste metropoolgebieden van Europa, met een bevolking van zo’n tien miljoen mensen en talrijke doorvoerroutes. Vooral de hoofdroute tussen Keulen en Dortmund heeft jarenlang te lijden gehad onder overbelaste openbaar-vervoer-netwerken en spoorverbindingen.

Door de geoptimaliseerde uitbreiding van het spoorwegnetwerk en de potentiële verkeersverschuiving van de weg naar het spoor verwacht men dat door de RRX elke werkdag duizenden autoritten minder zullen worden gemaakt. De eerste RRX-treinen zullen volgens planning eind 2018 in bedrijf worden genomen en binnen de regio rijden met snelheden tot 160 kilometer per uur. De treinen zullen straks ieder kwartier gaan rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.