Thalys hogesnelheidstrein gaat minder rijden. Foto: Thalys

Meer reizigers maken gebruik van HSL Zuid

Thalys hogesnelheidstrein gaat minder rijden. Foto: Thalys

Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de hogesnelheidslijn is in het derde en vierde kwartaal van 2014 toegenomen. Het aantal personen dat met de Thalys reisde, steeg in deze periode met zeven procent. Het reizigersaantal voor de Intercity Direct is in het tweede half jaar van 2014 met acht procent gestegen ten opzichte van 2013. Dat staat in de voortgangsrapportage over HSL Zuid die staatssecretaris Wilma Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Thalys-treinen rijden sinds augustus 2012 gemiddeld negen keer per dag tussen Amsterdam en Parijs. Sinds 12 april 2014 rijdt NS daarnaast tweemaal per dag tussen Amsterdam en Lille en eenmaal per dag tussen Amsterdam en Brussel. Daarmee bestaan er 12 verbindingen in elke richting tussen Amsterdam en Brussel met de Thalys. De Thalys-treinen behalen een maximum snelheid van 300 kilometer per uur.

NS reed tussen 1 juli 2014 en 31 december 2014 dagelijks tweemaal per uur per richting met Traxx-locomotieven en Prio-rijtuigen. Met datzelfde materieel reed de vervoerder vanaf 7 oktober 2013 ook twee keer per dag per richting een extra spitstrein tussen Amsterdam en Rotterdam. Deze ritten werden uitgevoerd met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur.

Uitbreiding

Aankomend najaar komt er een derde Intercity bij die ieder uur over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden. Er komt uiterlijk in het voorjaar van 2016 een vierde Intercity bij, waardoor er tussen Amsterdam en Rotterdam een kwartierdienst ontstaat.

NS verzorgt sinds 1 juli 2014 in samenwerking met NMBS een treinverbinding Den Haag-Brussel over conventioneel spoor. Vanaf dienstregeling 2015 is de frequentie van deze treinverbinding uitgebreid naar 16 keer per dag. Tevens rijdt de trein van en naar Amsterdam. NS is bezig om extra materieel geschikt te maken voor vervoer over de HSL-Zuid. Dit materieel zal vanaf de dienstregeling van 2017 deels over de HSL via Breda gaan rijden.

Verbindingen

Naast de uitbreiding van de Thalysdiensten naar Lille en Brussel komen er uiterlijk in december 2015 twee dagelijkse verbindingen tussen Amsterdam en Brussel bij. NS gaat daarnaast vanaf de dienstregeling 2017 twee keer per dag een rechtstreekse treindienst Amsterdam – Londen rijden.

HSA diende via de vervoerconcessie HSL Zuid een punctualiteit van ten minste 95 procent en een maximaal toerekenbaar uitvalspercentage te realiseren onder de 0,5 procent. HSA voldeed in 2014, net als in de vorige verslagperioden, wel aan de eerste en niet aan de laatste norm.

Uitval treinen

De uitval van met name de Intercity Direct (binnenlandse treindienst over de HSL) kende rond de zomerperiode een piek. NS en ProRail heben daarna een zogenaamde Quick Respons Team ingericht dat maatregelen heeft getroffen om de uitval terug te dringen.

De oorzaken van de uitval liggen zowel bij de inzet van materieel (storingen stroomafnemers) als bij de infrastructuur (wisselstoringen) als bij de interactie tussen trein en baan). Inmiddels zijn in samenwerking met de leverancier de problemen met de stroomafnemers van de locomotieven opgelost.

Nieuw materieel

Verder zijn in de loop van 2014 nieuwe locomotieven ingestroomd waardoor de treindienst betrouwbaarder is geworden. De besturing van de treindienst bij verstoringen is verbeterd en er wordt gewerkt aan het versneld afhandelen van strandingen op de HSL. ProRail stuurt met het Programma reductie TAO’s (Trein Aantastende Onregelmatigheden) preventief op reductie van storingen op het conventionele deel van de HSL Zuid-corridor, zoals bij Breda en Watergraafsmeer.

Marieke van Gompel
Reizigers, Intercity Direct, Thalys

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Meer reizigers maken gebruik van HSL Zuid”

Eduard de Jong|14.04.15|11:06

Enkele correcties: TAO is een Treindienst Aantastende Onregelmatigheid. Met ingang van half december 2016 gaat niet NS, maar Eurostar tweemaal per dag een rechtstreekse treindienst tussen Amsterdam en Londen rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer reizigers maken gebruik van HSL Zuid | OVPro.nl
Thalys hogesnelheidstrein gaat minder rijden. Foto: Thalys

Meer reizigers maken gebruik van HSL Zuid

Thalys hogesnelheidstrein gaat minder rijden. Foto: Thalys

Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de hogesnelheidslijn is in het derde en vierde kwartaal van 2014 toegenomen. Het aantal personen dat met de Thalys reisde, steeg in deze periode met zeven procent. Het reizigersaantal voor de Intercity Direct is in het tweede half jaar van 2014 met acht procent gestegen ten opzichte van 2013. Dat staat in de voortgangsrapportage over HSL Zuid die staatssecretaris Wilma Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Thalys-treinen rijden sinds augustus 2012 gemiddeld negen keer per dag tussen Amsterdam en Parijs. Sinds 12 april 2014 rijdt NS daarnaast tweemaal per dag tussen Amsterdam en Lille en eenmaal per dag tussen Amsterdam en Brussel. Daarmee bestaan er 12 verbindingen in elke richting tussen Amsterdam en Brussel met de Thalys. De Thalys-treinen behalen een maximum snelheid van 300 kilometer per uur.

NS reed tussen 1 juli 2014 en 31 december 2014 dagelijks tweemaal per uur per richting met Traxx-locomotieven en Prio-rijtuigen. Met datzelfde materieel reed de vervoerder vanaf 7 oktober 2013 ook twee keer per dag per richting een extra spitstrein tussen Amsterdam en Rotterdam. Deze ritten werden uitgevoerd met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur.

Uitbreiding

Aankomend najaar komt er een derde Intercity bij die ieder uur over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden. Er komt uiterlijk in het voorjaar van 2016 een vierde Intercity bij, waardoor er tussen Amsterdam en Rotterdam een kwartierdienst ontstaat.

NS verzorgt sinds 1 juli 2014 in samenwerking met NMBS een treinverbinding Den Haag-Brussel over conventioneel spoor. Vanaf dienstregeling 2015 is de frequentie van deze treinverbinding uitgebreid naar 16 keer per dag. Tevens rijdt de trein van en naar Amsterdam. NS is bezig om extra materieel geschikt te maken voor vervoer over de HSL-Zuid. Dit materieel zal vanaf de dienstregeling van 2017 deels over de HSL via Breda gaan rijden.

Verbindingen

Naast de uitbreiding van de Thalysdiensten naar Lille en Brussel komen er uiterlijk in december 2015 twee dagelijkse verbindingen tussen Amsterdam en Brussel bij. NS gaat daarnaast vanaf de dienstregeling 2017 twee keer per dag een rechtstreekse treindienst Amsterdam – Londen rijden.

HSA diende via de vervoerconcessie HSL Zuid een punctualiteit van ten minste 95 procent en een maximaal toerekenbaar uitvalspercentage te realiseren onder de 0,5 procent. HSA voldeed in 2014, net als in de vorige verslagperioden, wel aan de eerste en niet aan de laatste norm.

Uitval treinen

De uitval van met name de Intercity Direct (binnenlandse treindienst over de HSL) kende rond de zomerperiode een piek. NS en ProRail heben daarna een zogenaamde Quick Respons Team ingericht dat maatregelen heeft getroffen om de uitval terug te dringen.

De oorzaken van de uitval liggen zowel bij de inzet van materieel (storingen stroomafnemers) als bij de infrastructuur (wisselstoringen) als bij de interactie tussen trein en baan). Inmiddels zijn in samenwerking met de leverancier de problemen met de stroomafnemers van de locomotieven opgelost.

Nieuw materieel

Verder zijn in de loop van 2014 nieuwe locomotieven ingestroomd waardoor de treindienst betrouwbaarder is geworden. De besturing van de treindienst bij verstoringen is verbeterd en er wordt gewerkt aan het versneld afhandelen van strandingen op de HSL. ProRail stuurt met het Programma reductie TAO’s (Trein Aantastende Onregelmatigheden) preventief op reductie van storingen op het conventionele deel van de HSL Zuid-corridor, zoals bij Breda en Watergraafsmeer.

Marieke van Gompel
Reizigers, Intercity Direct, Thalys

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Meer reizigers maken gebruik van HSL Zuid”

Eduard de Jong|14.04.15|11:06

Enkele correcties: TAO is een Treindienst Aantastende Onregelmatigheid. Met ingang van half december 2016 gaat niet NS, maar Eurostar tweemaal per dag een rechtstreekse treindienst tussen Amsterdam en Londen rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.