veoliatrein

Concessiedirecteur Veolia lekte vertrouwelijke info over OV-concessie

De vertrouwelijke informatie die de bestuurders van Qbuzz/Abellio hebben ontvangen, werd verstrekt door Veolia-concessiedirecteur René de Beer. Dat staat in het onderzoek naar de gang van zaken bij de aanbesteding van de OV-concessie Limburg. NS heeft dinsdag bekendgemaakt dat twee bestuurders van Qbuzz/Abellio op non-actief zijn gesteld vanwege het ontvangen van vertrouwelijke informatie over de OV-concessie in Limburg. Deze informatie hadden zij ontvangen van De Beer, blijkt uit het rapport.

NS maakte dinsdag zelf bekend dat er vertrouwelijke informatie over de Limburgse OV-concessie met twee bestuurders van Qbuzz/Abellio is gedeeld. De spoorvervoerder kwam hier achter nadat ze een intern onderzoek had ingesteld.

Concurrentiebeding

In het rapport staat dat het gaat om de voormalige concessiedirecteur bij Veolia in Limburg René de Beer. Die had een concurrentiebeding en kon daardoor niet in dienst komen bij Qbuzz. Hij trad in dienst bij een adviesbureau en kon op deze manier wél worden ingehuurd.

De twee bestuurders die op non-actief zijn gesteld bij Qbuzz/Abellio zijn Annemarie Zuidberg en Marc Miedema. Het adviescontract met de in februari vertrokken algemeen directeur Leon Struijk is ontbonden. Ook is het arbeidscontract met De Beer, die vanaf 1 mei bij NS in dienst zou treden, opgezegd.

Aanbesteding

De Beer verstuurde de vertrouwelijke informatie bij de aanbesteding van het openbaar vervoer van de provincie Limburg voor de periode 2016-2031. De OV-concessie Limburg is op 10 maart 2015 gegund aan Abellio Limburg. Huidige vervoerder Veolia en Arriva hadden ook ingeschreven voor deze concessie, maar vielen buiten de boot.

Gedeputeerde Patrick van der Broeck, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg, zegt in een reactie ‘teleurgesteld, verbijsterd en volslagen verrast’ te zijn. “Dit is heel zorgelijk. We gaan ons nu beraden op de ontstane situatie en wat onze vervolgstappen zijn. Het is niet in het belang van de reiziger in Limburg om daar nu al op vooruit te lopen.”

Lekken informatie

NS maakte dinsdag bekend dat twee bestuurders van Qbuzz/Abellio zijn op non-actief gesteld omdat zijn vertrouwelijke informatie hebben ontvangen van een ex-medewerker van Veolia Transport Nederland. Dat bleek uit een onderzoek dat was ingesteld door NS. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat Qbuzz De Beer via een tussenpersoon heeft ingehuurd.

De Veolia-medewerker is omstreeks begin februari 2014 door Qbuzz in het bezit gesteld – onder een andere naam – van een telefoon en een emailaccount bij Qbuzz, dus nog voor de datum van 1 mei 2014 waarop hij ontslag nam bij Veolia. Zowel voor als na zijn ontslag bij Veolia heeft de betrokken medewerker informatie over Veolia gedeeld met het biedingsteam van Qbuzz. Deze informatiedeling vond plaats zowel op eigen initiatief als op verzoek.

Biedingsteam

Uit het onderzoek is verder gebleken dat De Beer feitelijk deel uitmaakte van het biedingsteam van Qbuzz. Zo nam hij deel aan de tendersessies van het biedingsteam, schreef mee aan de offerte voor de bieding en nam deel aan workshops.

NS heeft de Provincie Limburg op de hoogte gesteld van de onregelmatigheden en daarbij aangegeven de gevolgen te zullen aanvaarden. “Een eventueel besluit van de Provincie Limburg om Abellio Limburg uit te sluiten van de aanbesteding zal door NS volledig worden gerespecteerd”, meldt de NS.

Openbaar vervoer

De aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg was al omstreden. De Autoriteit Consument en Markt oordeelde enkele maanden geleden dat NS de spoorwegwet heeft overtreden door concurrenten hoge prijzen voor essentiële zaken zoals het plaatsen van eigen OV-chippalen op stations en de toegang tot kaartautomaten. NS zou daardoor financieel voordeel hebben ten opzichte van de andere inschrijvers.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.