Intercity Direct valt vaker uit dan afgesproken

Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS

De Intercity Direct valt vaker uit dan is afgesproken tussen NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Tevens valt hij vaker uit dan NS zelf meldt. De uitvalpercentages van de snelle treindienst tussen Breda en Amsterdam liggen tussen de 5,3 en de 11,5 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van dagblad NRC. Zij bekeken een database van zo’n zestig miljoen vertrektijden. De aandacht ging daarbij uit naar de prestaties van de Intercity Direct tussen 18 januari 2013 en 17 april dit jaar.

Uit de cijfers bleek dat op zondagen op het traject Amsterdam-Breda de uitval het laagste was: 5,3 procent. Op vrijdagen is de score het slechtst, namelijk 11,5 procent, in de richting Breda-Amsterdam. De spitstrein van 17.10 uur vanuit Amsterdam valt ongeveer één op de vijf keer uit, waarmee deze het slechtst presteert.

Vertraging

Ook qua vertraging stemmen de scores niet tot tevredenheid. Zo rijdt op vrijdagen minder dan de helft van de treinen op tijd. Bovenop de ruim elf procent die uitvalt, heeft ook nog eens bijna dertig procent een vertraging van minimaal vier minuten. Ook lopen veel treinen een kortere vertraging op.

De norm die de betrokken partijen met elkaar hebben afgesproken voor uitval van de hogesnelheidslijn is 0,5 procent. Over het afgelopen jaar werd door NS een uitval van 2,5 procent gerapporteerd, hetgeen niet overeenkomt met de cijfers van het dagblad.

Verschil

Volgens de krant wordt het verschil veroorzaakt doordat NS uitsluitend kijkt naar uitval door problemen met materieel of logistiek. Vertraagde of uitgevallen treinen door infrastructurele problemen vallen buiten de eerdergenoemde 2,5 procent. De eerste categorie is namelijk toerekenbaar aan NS, terwijl de infrastructuur in beheer is bij ProRail.

De betrouwbaarheid en punctualiteit zijn inderdaad nog niet op het gewenste niveau, erkent NS. De vervoerder geeft aan dat de Intercity Direct dit jaar beter zal presteren en dat hij tevens vaker gaat rijden, driemaal per uur in plaats van de huidige tweemaal per uur. Dit vanwege toenemende drukte.

Zo steeg het aantal reizigers tussen Rotterdam en luchthaven Schiphol met acht procent in vergelijking met het jaar ervoor. Het traject tussen beide stations is onderdeel van de route die de Intercity Direct aflegt. Het totale aantal reizigers in de Intercity Direct in het vierde kwartaal van vorig jaar kwam uit op 793.000.

Tweede Kamer

Maandag wordt in de Tweede Kamer gesproken over de Intercity Direct en vooral over zijn voorganger, de Fyra. Die trein werd twee jaar geleden van het spoor gehaald, vanwege allerlei mankementen.

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.