Arriva-trein, Vechtdallijn

‘Arriva wint Limburgse OV-concessie’

Arriva mag zeer waarschijnlijk vanaf december 2016 de OV-concessie in Limburg gaan verzorgen. Dat meldt L1 op basis van betrouwbare bronnen. Arriva was op de tweede plek geëindigd. Veolia werd uitgesloten van de gunning, omdat het bedrijf boven de maximale vraagprijs heeft geboden. De provincie Limburg wil dit niet bevestigen. Ze maakt dinsdag haar officiële besluit bekend, nadat de mede-concessiehouders zich hier ook over hebben uitgesproken.

Gedeputeerde Staten van Gelderland en de OV-autoriteit van het Duitse Aken moeten zich hun besluit nog bekendmaken. Dit vanwege de Maaslijn die zowel door de provincie Gelderland als de provincie Limburg gaat en de spoorlijn Maastricht-Aken.

Gunning

In februari maakte de provincie Limburg bekend de grote OV-concessie aan NS-dochter Abellio te gunnen. In april werd echter bekend dat twee bestuurders van Qbuzz/Abellio op non-actief waren gesteld vanwege fraude bij de aanbesteding. Deze medewerkers ontvingen vertrouwelijk informatie van ex-bestuurder René de Beer van Veolia.

De provincie ging vanwege de fraude opnieuw in beraad over de gunning. Daarbij waren er drie mogelijke scenario’s. De eerste mogelijkheid was dat de concessie toch aan Abellio wordt gegund. Het tweede scenario is dat de provincie de concessie aan de nummer twee, Arriva, gunt. Het derde scenario is dat de aanbesteding over wordt gedaan.

Besluit

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV zegt in een reactie het eens te zijn met het besluit om Arriva de concessie te gunnen. “Met grote instemming neemt Voor Beter OV kennis van de beslissing, het regionale OV in Limburg te gunnen aan Arriva. Het is een goede zaak dat de provincie snel een besluit heeft genomen. Dit voorkomt dat de zittende vervoerder langdurig tegen een veel te hoge vergoeding het vervoer als ‘meerwerk’ blijft verzorgen.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.