Syntus sleept concessie Zwolle binnen

Syntustrein

Vervoerbedrijf Syntus mag de komende 15 jaar het treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede verzorgen. Dat heeft de provincie Overijssel dinsdag bekend gemaakt. Behalve Syntus waren Arriva en NS in de race om de concessie. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.

Syntus belooft op beide trajecten met nieuwe treinen te gaan rijden die zijn voorzien van ruime zitplekken, een gelijkvloerse instap, wifi, stiltecoupe, stopcontacten en gehandicaptentoilet. In de spits gaan extra treinen rijden. Op het traject Zwolle-Kampen wordt de dienstregeling op de zondagochtend uitgebreid naar een halfuursdienst in plaats van eens per uur.

Elektrificeren

De aankoop, bouw en het testen van treinen op het traject neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast begint de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen op het traject Zwolle-Kampen. Nu rijden op het 13 kilometer lange traject nog dieseltreinen.

Syntus denkt de reistijd aanzienlijk te kunnen verkorten. Zo zegt de vervoerder toe dat de rit tussen Zwolle en Enschede 20 minuten minder lang gaat duren. Syntus verzorgt al openbaar vervoer in Midden-Overijssel en Twente. Met de nieuw binnengehaalde concessie wil het bedrijf openbaar vervoer van deur tot deur aanbieden in de regio.

Gedeeld tracé

Syntus deelt het spoortracé tussen Almelo en Enschede straks met de intercity’s en stoptreinen van NS tussen Deventer-Almelo-Enschede, goederentreinen en de internationale trein naar Berlijn. Het traject Zwolle-Enschede werd voor het eerst openbaar aanbesteed.

De treindienst Zwolle-Kampen is al in 2005 gedecentraliseerd. De provincie Overijssel heeft de aanbesteding voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede in oktober 2014 in de markt gezet. De huidige concessies van NS op deze trajecten zijn tot aan de nieuwe concessieperiode eind 2017 verlengd.

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.