NS-dochter Abellio wint Duitse concessie

OV-reizigers na corona
Gemiddeld ligt het niveau van OV-gebruik na corona in West-Europa weer op ruim 80% van de pré corona aantallen.

NS-dochter Abellio mag de komende 15 jaar twee lijnen van de Rhein-Ruhr-Express in Duitsland gaan exploiteren. Het gaat om RegionalExpress-lijnen 1 en 11 (Aken-Hamm en Düsseldorf-Kassel) Dat melden de Duitse krant WAZ en zender WDR. De Rhein-Ruhr-Express is het voorstadnetwerk van het Ruhrgebied. Eerder verloor staatsbedrijf Deutsche Bahn (DB) al een deel van dat netwerk aan het Britse National Express.

Het is voor het eerst dat DB haar aandeel in spoorvervoer in de deelstaat Noordrijn-Westfalen onder de vijftig procent ziet duiken. Voor Abellio is het winnen van de concessie echter een mooie opsteker na de verloren concessie in Limburg.

Opvallend is dat het gewonnen concessiegebied dicht tegen het verloren gebied in Limburg aanligt. Als Abellio het vervoer in die provincie had mogen verzorgen, zou de NS-dochter over een vrijwel aaneengesloten grensgebied passagiers kunnen vervoeren.

Grensgebied

De concessie in Limburg ging onlangs naar Arriva, nadat bij aanvankelijke winnaar Abellio tijdens de aanbesteding fraude was geconstateerd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dit kostte de NS-top de kop. Arriva is een dochter van DB, waardoor in het grensgebied een van oorsprong Duits bedrijf vervoer in Nederland gaat verzorgen, en een Nederlands bedrijf vervoer in Duitsland.

De concessie voor de Rhein-Ruhr-Express gaat in 2018 in, Siemens gaat de benodigde 82 dubbeldekker-treinen leveren en onderhouden. Bij DB vrezen ze voor de banen van 700-800 personeelsleden. Mogelijk kunnen deze deels terecht bij Abellio en National Express. Abellio rijdt ook in Schotland, Denemarken en Zweden.

Auteur: admin

1 reactie op “NS-dochter Abellio wint Duitse concessie”

Rita Gehlen|17.06.15|11:23

ja het zijn nog al problemen met het openbaar vervoer he nou ik hoop dat het snel opgelost wordt ander de gunning overdoen gr MVR R GEHlen