Beneluxparlement: Benelux als binnenlands spoornet behandelen

Het Beneluxparlement wil dat er een Benelux Railagenda komt waarin de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse spoorwegen de hele Benelux als binnenland behandelen. In een aanbeveling die unaniem is aangenomen, pleit Parlement er onder andere voor een snel en betrouwbaar alternatief uit te werken voor de Fyra.

Het Beneluxparlement wil dat er een goede verbinding tussen Brussel en Luxemburg en voor intercitytreinen tussen Maastricht en Luik. Nationale vervoerders NS, NMBS en CFL dienen werk te maken van grensoverschrijdende verbindingen. Bij grensoverschrijdend vervoer horen binnenlandse spoortarieven, vindt het Parlement.

Railagenda

In de Benelux Railagenda dienen concrete voorstellen te komen ter verbetering van de oostelijke en westelijke treinverbindingen tussen Nederland en België en de verbinding Brussel-Luxemburg. Verder moet er een passend alternatief komen voor de Fyra. De huidige Intercity Direct-diensten voldoen hier niet aan door de lange reistijd en hoge mate van onbetrouwbaarheid.

De lijn Weert-Hamont-Antwerpen is beperkt tot het goederenvervoer, deels niet geëlektrificeerd en sluit onvoldoende aan op Eindhoven. Tot slot vindt het Parlement dat de bestaande lijn Brussel-Luxemburg worden opgewaardeerd zodat er een substantiële vermindering van de reistijd komt.

Auteur: Redactie

1 reactie op “Beneluxparlement: Benelux als binnenlands spoornet behandelen”

Spoordaafje Spoordaaf|22.06.15|19:44

Daarbij hoort ook binnenlandse tarieven ipv internationale woekertarieven. Laat de Voordeelurenkaart geldig zijn tot Brussel, laar grote gezinnen met flinke korting op NS-grondgebied reizen. Kom met een tarieventabel waarbij kilometers volgens binnenlandse prijzen worden vastgelegd (een gemiddelde van NS en NMBS-tarief. De treinkaartjes kunnen van met 25-30% omlaag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.