NS: volgende fase aanbesteding Intercity Nieuwe Generatie

Intercity-trein, NS, VIRM, foto: Puur ruimte

De NS stuurt deze maand het zogenaamde ‘request for proposal’ uit voor de aanbesteding van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld deze week in een brief aan de Tweede Kamer. Het vervoersbedrijf blijft bij het uitgangspunt dat nieuwe intercity’s zoveel mogelijk gebruik moeten maken van bewezen technologie. De vervoerder wil lering trekken uit eerdere ervaringen met materieelaanschaf, zoals de gefaalde Fyra-trein die speciaal voor NS werd ontworpen in Italië. 

Vier treinbouwers hebben zich ingeschreven voor het traject. In de brief van Mansveld staat uitgelegd aan welke eisen de treinen moeten voldoen. Zo moet het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS worden ingebouwd, moeten rolstoelgebruikers en andere mindervaliden zelfstandig de trein in kunnen en mogen de treinen niet teveel geluid produceren. De nieuwe intercity’s komen aanvankelijk te rijden op het HSL-Zuid traject.

Aanbesteding

Het aanbestedingstraject is in 2013 begonnen en duurt acht jaar. Het traject doorloopt diverse fases, die het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat toetsen door onafhankelijke inspecteurs. Volgens dergelijke inspecteurs heeft NS verbeteringen doorgevoerd wat betreft projectmangement en documentatie.

De treinen, met een aanvankelijke capaciteit van 30.000 zitplaatsen, gaan volgens de planning in 2021 rijden. Ze moeten ten minste 200 kilometer per uur kunnen en geschikt zijn voor zowel het HSL-Zuid-traject als het ‘gewone’ hoofdnet.

Lees de brief van staatssecretaris Mansveld.

Auteur: admin

1 reactie op “NS: volgende fase aanbesteding Intercity Nieuwe Generatie”

Spoordaafje Spoordaaf|07.07.15|14:31

Helemaal niet nodig! Als NS eens goed om zich heenkijkt wat er in het buitenland rondrijdt, (of met bijv. Frankrijk of Duitsland een gezamenlijke bestelling plaatst) kan zo heel eenvoudig miljoenen Euro’s uitgespaard worden.