Mansveld: boetes voor zwartrijden verdubbelen

Inchecken, OV-chippaal, OV-chipkaart

Het boetebedrag voor zwartrijders in het openbaar vervoer gaat omhoog van 35 naar 70 euro. Dat zou notoire zwartrijders ontmoedigen die de pakkans en hoogte van de boete afwegen tegen het voordeel van rijden zonder kaartje. Tegelijk moeten reizigers die per ongeluk vergeten in te checken kunnen rekenen op coulance. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu maandag aan de Tweede Kamer.

De verdubbeling moet wat Mansveld betreft zo snel mogelijk ingaan. Ze maakt daarbij onderscheid tussen twee soorten zwartrijders: degenen die er bewust voor kiezen niet te betalen en reizigers die per vergissing zijn vergeten in te checken. De eerste groep veroorzaakt zestig procent van de overlast in het openbaar vervoer en ervaart de huidige boete als niet afschrikwekkend genoeg.

Coulance

Voor de tweede groep moet een uniforme coulanceregeling komen, waarmee de controleur op basis van eerdere reisgegevens kan vaststellen dat er geen sprake is van kwade opzet. Zo’n beleid vanuit alle vervoerders is er nu nog niet.

Twee jaar na de verdubbeling van het boetebedrag moet worden onderzocht of het aantal boetes voor zwartrijden daadwerkelijk is afgenomen. Ook de administratiekosten wanneer iemand de boete niet tijdig betaalt moeten omhoog, van tien naar vijftien euro.

Auteur: admin

5 reacties op “Mansveld: boetes voor zwartrijden verdubbelen”

Spoordaafje Spoordaaf|07.07.15|14:23

ALEX (Allgäu-Express, stoptreinen München-Lindau en München-Hof/Furth im Wald (en verder naar Praag)) kent de baanbrekende oplossing: wie geen geldig kaartje heeft, stapt in bij de ALEX-Treff voor een kaartje zonder boete of toeslag. Wie zonder geldig kaartje gaat zitten en de controle afwacht, gaat wél onherroepelijk op de bon. Dat moet NS maar ook doen: werken met vaste plekken voor de conducteurs, dan weten reizigers ook waar ze met vragen, klachten etc. terecht kunnen, is altijd beter, toch?

Spoordaafje Spoordaaf|07.07.15|14:22

Als je die groep ontziet, heb je al minimaal 30-40% van de agressiegevallen kwijt. Boetes hoor je alleen te geven aan wie doelbewust zwart rijdt, of te weinig voor de rit betaalt, (te weinig km, 1e klas op een 2e klas kaartje). De echte die-hard hou je zelfs met een boete van 200 Euro niet tegen, die gaat juist extra zwartrijden (of de criminaliteit in!) om dat geld terug te verdienen! (dat kan elke psychologie-student je wel vertellen!). Dat moeten autoriteiten en vervoerders ‘ns leren snappen!

Spoordaafje Spoordaaf|07.07.15|14:21

Duitsland heeft sinds 1 juli de boete van € 40 naar € 60 verhoogd (c.q. dubbele ritprijs met een minimum van € 60). Nederland kan beter eerst kijken hoe deze maatregel daar uit zal pakken. De psycho-sociologische hoek is allang beducht voor meer agressiegevallen. Men verzuimt de problematiek breder te bekijken en wie noodgedwongen zonder kaartje instapt te ontzien, (automaat defect, tariefstructuur onduidelijk, aansluitende bus was te laat, 2e klas vol, maar bereid voor 1e klas bij te betalen!).

Frans van Landre|05.07.15|23:49

Mansveld vraagt de vervoerders tot een uniform coulance beleid te komen. Coulance bij reizigers op saldo dat kan ik begrijpen. Echter de incidenteel niet-ingecheckte reizigers met een vooruitbetaald reisabonnement, de hier bedoelde tweede groep reizigers, hebben de coulance van de vervoerder helemaal niet nodig. Zij hebben immers voor hun reis betaald.

Aart Roest|01.07.15|00:06

Nog meer onzekerheid voor de goedwillende reiziger ingebouwd. In het gunstigste geval zou een reiziger ‘coulance’ kunnen krijgen. Afhankelijk gemaakt, terwijl zekerheid voor reizigers nagestreefd dient te worden.
Er kan namelijk altijd iets fout gaan, zeker met alle vaak ook nog slecht gecommuniceerderegeltjes die er inmiddels bestaan….