Reisinformatie, NS

Brondata reisinformatie komt volledig vrij beschikbaar

Brondata van reisinformatie komt vrijwel volledig vrij beschikbaar voor iedereen die deze informatie wil gebruiken in apps en reisplanners. Momenteel zitten er nog beperkingen op het gebruik van deze informatie, maar deze verdwijnen. Dat antwoordt staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu op vragen van de Christenunie.

Open data van vervoerbedrijven mag momenteel alleen nog gebruikt worden voor het verstrekken van reisinformatie en tijden. Als de beperkingen zijn opgeheven, mag iedereen ook beschikken over punctualiteitsgegevens en info over uitval van treinen of bussen. Volgens Mansveld moet de licensie met de vervoersbedrijven die dit mogelijk maakt nog voor het einde van het jaar klaar zijn.

Ruwe data

Vervoerbedrijven stellen hun ruwe data beschikbaar in het NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoer) waar iedereen deze gegevens kan gebruiken. OpenGeo en 9292 zijn de bekendste loketten, maar ook overheden, onderzoekers, marktpartijen en hobbyisten maken gebruik van de gegevens. Deze gebruiken ze in reisplanners, apps, online kaarten en meldingssystemen.

Ook is het de bedoeling dat NS steeds meer inzicht biedt in haar prestaties op deeltrajecten. Voor het hoofdrailnet bestaat die verplichting al. Via de API van NS (een interface die softwareapplicaties met elkaar laat praten) moet op termijn gedetailleerde informatie over dienstregelingen, storingen en werkzaamheden vrijelijk toegankelijk zijn om door derden te worden gebruikt.

Reizigersaantallen

Mansveld wil de NS niet verplichten volledige openheid te geven over reizigersaantallen zolang dit nog niet verplicht is voor alle concessiehouders in Nederland. Dat zou namelijk oneerlijk zijn. In nieuwe concessieverleningen is het beschikbaar maken van reisdata over het algemeen onderdeel van de overeenkomst, maar aangezien veel overeenkomsten pas geleden zijn gesloten, kan het nog zeker vijftien jaar duren voordat alle data van alle vervoerders volledig vrij toegankelijk is.

De staatssecretaris is terughoudend met het verplicht openstellen van dergelijke data voor vervoerders in Nederland, omdat dit concurrerende buitenlandse vervoerbedrijven van vertrouwelijke informatie voorziet. Zolang de zittende concessiehouders niet allemaal een verplichting tot openheid hebben, is deze verplichting dan ook van de baan.

Tariefgegevens

Het gestandaardiseerd beschikbaar stellen van tariefgegevens door NDOV laat nog op zich wachten. Dit zou deze zomer klaar moeten zijn, maar dat gaat niet lukken. Volgens Mansveld komt dat omdat er nog geen overeenstemming is met de vervoerders over het leveren van deze gegevens.

Treinstelgegevens van NS worden binnenkort wél volledig openbaar. Daarmee kunnen aanbieders van reisinformatie info geven over wc’s aan boord, de lengte van het treinstel en het soort materieel. Info over reizigersstromen via de OV-chipkaart stuiten momenteel nog op privacybezwaren van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.