Miljoenen EU-subsidie voor verbetering grensoverschrijdend spoor

Nederland krijgt 8,3 miljoen euro van de Europese Unie voor een studie naar het verbeteren van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen in Duitsland. Een onderzoek naar grensoverschrijdend spoorvervoer tussen België, de provincie Limburg en Duitsland mag rekenen op een bijdrage van ruim 4,7 miljoen euro. Dat staat in een plan van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.

Het bedrag voor Groningen-Bremen komt bovenop de 17 miljoen euro die staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu eerder al reserveerde voor de verbinding. Hiermee neemt de reistijd voor treinreizigers tussen Groningen en de Duitse steden met meer dan drie kwartier af naar nog geen twee uur.

Miljarden

De Europese Commissie maakt in totaal 13,1 miljard euro vrij voor onderzoek naar en steun bij de bouw van 276 infrastructurele projecten in Europa. Samen met bijdragen van publieke en private sectoren loopt dit bedrag op tot bijna 29 miljard.

Volgens Eurocommissaris Violeta Bulc van Transport tilt de investering de Europese infrastructuur naar een hoger plan. Het hele pakket aan middelen zou de komende vijftien jaar ook tien miljoen banen moeten opleveren. Bulc spreekt van “het grootste Europese pakket maatregelen voor de transportsector ooit.”

Calandbrug

Het grootste bedrag voor Nederland gaat naar het verleggen van de goederenspoorlijn ter hoogte van de Theemsweg in de haven van Rotterdam: bijna 60 miljoen euro. Daarmee moet de Calandbrug worden ontlast, die een flessenhals dreigt te worden. Het totale project gaat zo’n 200 miljoen euro kosten.

Voor de nieuwe IJzeren Rijn naar het Alpengebied stelt de commissie voor het Nederlandse gedeelte 3,5 miljoen beschikbaar. Daarvan is 2,9 miljoen voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu en 625.000 euro voor de provincie Gelderland. Een studie naar de implementatie van het spoorveiligheidssysteem ERTMS op de lijn Kijfhoek-Roosendaal tot aan de Belgische grens krijgt 2,35 miljoen euro.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.